Vandaag is 'True Stories' gestart, een campagne waarin Huawei een open en verbonden benadering van technologie bepleit. Op een nieuwe website laat het Chinese bedrijf zien dat het dankzij allerlei idealistische technologische projecten een positieve invloed op de wereld heeft.
De website noemt zes vooruitstrevende initiatieven die het bedrijf onlangs heeft ontplooid. Het gaat onder meer om een app die kinderboeken voorleest aan dove kinderen, een ai-technologie om het regenwoud te beschermen tegen illegale houtkap en een mobiel netwerk om kinderen in Nigeria van onderwijs te voorzien. In een film wordt getoond hoe deze initiatieven de maatschappij ten goede komen en hoe omarming van technologie nieuwe mogelijkheden creëert voor mensen van over de hele wereld. Daarnaast kunnen bezoekers van de website ook zelf grasduinen door de initiatieven van Huawei.
De campagne wordt, waarschijnlijk niet geheel toevallig, gelanceerd op een moment dat Huawei al een tijdje in het oog van de storm staat. Overheden in verschillende landen onderzoeken of het bedrijf geen al te nauwe banden heeft met de Chinese overheid en of zijn netwerkproducten ingezet kunnen worden voor spionage.
De Verenigde Staten gingen daarin het verst, al speel daar ook een handelsoorlog met China, een rol. President Trump zette Huawei onlangs op een ‘zwarte lijst’ waardoor het geen handel meer mag drijven met Amerikaanse ondernemingen. Op die manier werd het bijvoorbeeld afgesloten van Google-software en chips van Qualcomm. De maatregel werd ondertussen wel verzacht, zodat Huawei weer zaken mag doen met de VS, zolang het maar geen bedreiging vormt voor de veiligheid.