Stripe is getroffen geweest door een urenlange storing. Het softwareplatform dat voor honderdduizenden websites op de achtergrond de online betalingen verricht, lag er afgelopen donderdag bijna twee uur uit.
Tijdens de storing konden veel organisaties het proces van online betalingen door hun klanten niet doorlopen. Het probleem zat hem in de api (application protocol interface), waarmee bijvoorbeeld relevante informatie vanuit webshops via het systeem van Stripe wordt doorgegeven aan de bank. Door onbekende redenen was de api corrupt waardoor veruit de meeste verzoeken aan het systeem mislukten.
Stripe is vooral populair bij Amerikaanse ondernemingen, zoals Target, Under Armour, Tableau, Docker en Splunk. Zelfs Amazon en Uber gebruiken het. Sinds 2017 is de technologie ook beschikbaar in Nederland. Onder meer de Nederlandse bedrijven Catawiki, WeTransfer en Ticketswap hebben Stripe geïntereerd in hun betaalproces. Het is onbekend of zij ook door de storing zijn getroffen.
Het systeem van Stripe koppelt met veelgebruikte betaalopties, zoals de grote creditcards, Apple Pay, Google Pay en AliPay. Ook Bancontact in België en iDEAL in Nederland worden met de technologie ontsloten voor webshops. Belangrijke concurrenten van Stripe zijn Adyen, Braintree en Klarna.