Mara Ploeger studeert aan de Pabo en gaat aan de slag als leerkracht. Na drie jaar zit ze hier niet helemaal op haar plek en schoolt ze zich via een traineeship bij it-consultancybedrijf KZA uit Baarn om tot testspecialist. Ze voelt zich als een vis in het water in de ict-sector en hoopt dat er meer vrouwen voor een ict-baan kiezen. Hiervoor moeten omscholingstrajecten tot ict’er volgens haar bekender worden. Computable spreekt Ploeger over haar carrièreswitch naar de ict-sector en haar visie over vrouwen in de branche.
1. Waarom koos je voor het onderwijs?
‘Ik heb altijd interesse in ict gehad. Zo volgde ik op de middelbare school informatica als bijvak en vond dat erg leuk. Echter wilde ik na de middelbare school geen ict-studie volgen. Ik kwam net uit de kast en wilde niet voor een studie kiezen waar in mijn ogen enkel mannen waren. Ik vond lesgeven en kinderen altijd al leuk en koos daarom voor de Pabo.’
2. Wat was de reden om de overstap naar de ict-sector te maken?
‘Ook gedurende mijn tijd als leerkracht bleef ik geïnteresseerd in ict. Ik maakte zelf websites en volgde (Java)programmeerlessen via YouTube. Ik voelde mij niet volledig gelukkig in het onderwijs en heb best lang getwijfeld of ik de carrièreswitch naar de ict-sector wel kon maken. Want hoe kan je met een Pabo-diploma een ict-baan vervullen? Gelukkig bood KZA mij de kans om mij om te scholen en inmiddels ben ik 2,5 jaar werkzaam als testspecialist.’
3. Wat waren je grootste uitdagingen om een nieuw beroep in een nieuwe sector te beoefenen?
‘Mijn grootste uitdaging was in het begin mijn onzekerheid. In mijn eerste jaar van het traineeship tot testspecialist bij KZA werd ik best vaak in mijn eentje op opdrachten bij klanten gezet. Het vakgebied was nieuw voor mij en ik vroeg mij vaak af of ik mijn werk wel goed deed en of dit wel het juiste was. Na een jaar wilde ik graag als tester in een development-team gaan werken. Ook dat was nieuw voor mij, maar ik ging veel zelfverzekerder die opdracht in. Vanaf dat moment voelde ik mij als een vis in het water.’
4. Welke vaardigheden als leerkracht zet je ook in als testspecialist?
‘Zowel als leerkracht als ict’er moet je communicatief sterk zijn. In het onderwijs heb ik communicatieve vaardigheden opgedaan door middel van oudergesprekken en de samenwerking met andere leerkrachten. Die vaardigheden heb ik meegenomen naar mijn baan als testspecialist.’
5. Je zegt zorgzaam, makkelijk in de omgang en communicatief sterk te zijn. Klopt het dat ict’ers in het algemeen niet over deze soft skills beschikken?
‘Je hoort vaak dat ict’ers niet over soft skills beschikken, maar dat vind ik een vooroordeel. Natuurlijk zijn er ict’ers die hier meer moeite mee hebben en dan moet je soms zelf wat meer moeite doen om goed met hen samen te werken. Dan help je de ander om zich in deze vaardigheden te trainen. Maar ik heb tot nu toe altijd goed kunnen samenwerken met anderen.’
7. Hoe ervaar jij het als vrouw om in een mannenwereld te werken?
‘Ik heb er geen problemen mee dat er vooral veel mannen in de ict-sector werken, maar ik vind het natuurlijk wel leuker als ik niet de enige vrouw in het gebouw ben. Tijdens mijn laatste opdracht werkte ik in een team met twee vrouwen en twee mannen. Daar was de man-vrouw-ratio dus goed verdeeld.’
8. Is er volgens jou een te kort aan vrouwen in de ict en hoe moet dit volgens jou worden opgelost?
‘Er is wel een tekort, maar ik heb wel het idee dat steeds meer vrouwen voor een ict-baan kiezen. Er zijn tegenwoordig best veel mogelijkheden om van carrière te switchen, alleen is het soms nog lastig om er achter te komen hoe je dat kan doen. Hier zou meer reclame voor moeten worden gemaakt. Maar ik vind het vooral belangrijk dat mensen doen wat ze leuk vinden.’
Omscholing tot ict’er via KZA
KZA uit Baarn test software en informatiesystemen, voert kwaliteitscontroles uit en levert diensten op het gebied van agile en security. Twee keer per jaar (april en september) biedt het maximaal zes jonge professionals een interne opleiding tot softwaretesters. Dat doet het in samenwerking met externe trainers.