5G wint aan populariteit. Bij de helft van de bedrijven in Nederland staat 5G op de agenda. Koplopers zijn de grotere bedrijven met meer dan 150 medewerkers. Van die groep heeft zestig procent aandacht voor de volgende generatie nieuwe mobiele netwerken. Het midden- en kleinbedrijf doet daar weinig voor onder.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Kantar in opdracht van KPN uitvoerde naar de status van 5G in Nederland. De cijfers hebben betrekking op respondenten die bekend zijn met 5G en in hun bedrijf meedenken over de toepassingsmogelijkheden.
Zonder dat marketingcampagnes zijn gevoerd, heeft 5G al een behoorlijke bekendheid. Ongeveer driekwart is hier (enigszins) bekend mee. Een kwart heeft er weleens van gehoord, maar weet niet wat het inhoudt. Bij de grotere bedrijven zijn het vaak mensen uit de ‘business’ die nadenken over zinvolle toepassingen van 5G. Niet altijd nemen de ict-beslissers het voortouw. In de grootzakelijke markt is dit bij ruim veertig procent van de bedrijven het geval.
Goed klimaat
Jos Berière, strategic business developer bij KPN, vindt dit een gunstige ontwikkeling. Hij noemt het klimaat voor 5G goed. Zelfs de onderkant van de zakelijke markt begint oog te krijgen voor de potentie van 5G. Bij veertig procent van de zzp’ers en small office/home office staat 5G al op de agenda.
Overigens zijn er wel grote verschillen tussen de sectoren. De industrie loopt voorop gevolgd door de zakelijke dienstverlening. Overheid en onderwijs zijn nog niet heel actief bezig met 5G. De zakelijke markt lijkt vooral warm te lopen voor de extra bandbreedte die 5G gaat bieden. Vooral het sneller down- en uploaden wordt interessant bevonden.