Met het bundelen van 28 onderdelen onder een naam, Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) Ltd., verschijnt een nieuwe speler in de top van de ict-dienstverleningsmarkt. Het Japanse megaconcern wil onder een vlag meer naamsbekendheid creëren en zich op de Europese markt roeren. 'Wij willen excelleren in managed services', zegt Tetsuya Shoji, een van de hoogste bazen binnen NTT Communications (Com).
NTT Ltd. is een fusie van de drie grote onderdelen NTT Security, NTT Communications en Dimension Data, en hun dochterondernemingen. Applicatie-integrator NTT Data stapt in een later stadium in. De ‘nieuwe’ wereldwijd opererende ict-dienstverlener, met de hoofdzetel in Londen, heeft een omzet van elf miljard dollar en telt veertigduizend werknemers. Daarmee komt NTT in de subtop van de ict-dienstverleningsmarkt terecht met directe concurrenten als Atos, Capgemini, CGI en DXC Technology.
Topman Shoji was recent te gast bij de opening van het nieuwe datacenter van e-Shelter, onderdeel van NTT Com, in Rozendaal (Schiphol-Rijk). Hij gaf in een interview een toelichting op het fusieplan van het Japanse concern. Het gesprek verloopt in het Japans, via een tolk, maar op de vraag of hij ook vindt dat NTT niet erg bekend is in Europa veert Shoji op: ‘Yes, that’s a problem’. Het bedrijf is van oudsher een technologisch gedreven bedrijf en niet zo bedreven in het voor het voetlicht brengen van wat het kan en doet. Onbekend maakt onbemind.
Is de naamsónbekendheid een reden voor de samenvoeging van de diverse onderdelen tot NTT?
‘Ja. Voor het scherper in de markt zetten van je merk is één entiteit handiger. We hebben de afgelopen jaren op een breed terrein tal van overnames gedaan. Denk aan Dimension Data, SAP-expert Itelligence, e-Shelter, Dell Services en recent nog Whitehat Security. Nu is het zaak om er internationaal één bedrijf van te maken. Voor de integratie trekken we ongeveer een jaar uit. Naast dit ‘global’ NTT-bedrijf houden we overigens nog een apart onderdeel voor Japan.’
Meerwaarde
Wat weten wij in Europa nog niet over NTT?
‘Dat wij een wereldwijde datacenteraanbieder zijn met ruim 140 locaties in meer dan twintig landen. En dat we fors aan het investeren zijn in Europa, onder meer met de opening van het datacenter van e-Shelter bij Schiphol en plannen voor Parijs en extra locaties in Londen. We zijn ook al in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aanwezig en willen meer Europese datacenters. Voor nieuwe datacenters gebruiken we een blauwdruk zodat elke locatie dezelfde ‘look and feel’ heeft. Dat werkt efficiënter en bovendien vinden onze internationale opererende klanten dat prettig. Ik ben trots op ons track record: wij hebben nog geen enkele uitval gehad in twintig jaar. Dat soort succes moeten we meer uitdragen.’
Wat is de meerwaarde van het ‘nieuwe’ NTT?
‘Dat we onze grootzakelijke klanten een internationaal dekkend netwerk aanbieden. Twintig jaar geleden ging het nog om co-locatiediensten, de afgelopen jaren zijn daar hostingdiensten bijgekomen. Ons portfolio is uitgebreid met netwerkservices en managed services rond datacenters. Wij bieden klanten overal connectiviteit, van lokaal tot de cloud.
‘Kijk, veel van onze technologie en ondersteunende diensten bieden we nu nog apart aan. Na de integratie zijn we in staat klanten een volledige ‘lifecycle solution’ rond digitaliseringsprojecten aan te bieden. Op cloudgebied zijn we inmiddels in alles voorzien, zowel private, publieke als hybride cloud en met een cloudmanagementplatform. We willen ons nog wel versterken op het vlak van managed services en servicemanagementsoftware. Bijvoorbeeld via gerichte overnames of samenwerkingen met lokale partners. In Nederland is KPN een belangrijke partner voor ons.’
Penetreren
Staat Europa hoog op het verlanglijstje van NTT?
‘Jazeker. We willen dieper penetreren in de Europese markt. Er is veel vraag naar datacentercapaciteit. En we willen excelleren met onze managed services en innovaties. Vanuit onze Japanse achtergrond zijn we sterk in het onderhouden van langjarige klantrelaties en in het investeren in r&d, zoals in oplossingen voor beveiliging, kunstmatige intelligentie en big data.
‘In Europa merken we ook een groeiende vraag naar oplossingen op het gebied van internet of things (iot) en edge computing om de grote hoeveelheden ongestructureerde data aan te kunnen. Om hierop in te spelen, hebben we in Frankijk Transatel overgenomen, een specialist op het terrein van iot-netwerktechnologie. Die overname hebben we eind februari afgerond.’
Dimension Data levert als it-partner een data-analyse-platform aan de Tour de France. Ook rijdt het bedrijf rond met een eigen wielerploeg. Blijft die betrokkenheid bestaan onder de NTT-vlag?
‘Wij geloven in sportsponsoring. NTT is ook sponsor van het UK Open Golf-toernooien en actief in de Formule 1, Indy Car Series en de motorsport. Ook sponsoren we het WK Rugby in september in Japan en zijn we it-partner van de Olympische Spelen en Paralympics in Tokio in 2020.’
Tetsuya Shoji blijkt vervolgens verrassend goed op de hoogte te zijn van Nederland. Hij heeft een aantal jaren geleden in Duitsland gewoond, in de buurt van de Nederlandse grens. ‘Ik had in die tijd een Museumjaarkaart, ik geloof voor veertig gulden. Geweldige aankoop. Ik ging regelmatig naar het Van Gogh Museum én naar het Rijksmuseum en het Mauritshuis om schilderijen van Vermeer te zien, een van mijn favoriete schilders. Jammer genoeg heb ik daar nu geen kans meer voor.’
Zeekabels
Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) bestaat sinds 1952 en zetelt in Tokyo. Het begon als staatsbedrijf en werd in 1985 geprivatiseerd (de Japanse overheid heeft nog wel een minderheidsbelang van 35 procent). NTT Group is een van de grootste telecommunicatie/ict-bedrijven in de wereld met een omzet van circa 110 miljard dollar en wereldwijd driehonderdduizend medewerkers.
Het concern beschikt over een eigen vloot om zeekabels aan te leggen en te zorgen voor intercontinentale verbindingen. In Nederland heeft NTT een vestiging in Hoofddorp; in België in Brussel. Klanten zijn onder andere Canon, NXP, Honda, Unicore en Ineos.