Bijna één op de drie developers (32 procent) heeft de laatste drie jaar geen enkele opleiding gevolgd. Ze zijn vaak te druk met hun huidige werk waardoor een opleiding erbij inschiet. Dat is opvallend omdat developers aangeven dat ‘up-to-date blijven’ een belangrijke voorwaarde is voor hun werk. Ook is de mogelijkheid om een opleiding te kunnen volgen vaak een belangrijke reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen.
Dat blijkt uit onderzoek van Edubookers. Het online-platform voor het vergelijken en boeken van cursussen, opleidingen en trainingen onderzocht binnen verschillende branches, waaronder de ict-sector, hoe werknemers tegen bijscholing aankijken. Daaraan deden ongeveer 450 developers mee.
De onderzoekers stellen dat developers veel keuze hebben als het gaat om het zoeken van een werkgever; er is immers veel vraag naar die functie. Daar komt bij dat de mogelijkheid tot bijscholing vaak een belangrijke reden is om voor een bepaalde werkgever te kiezen. ‘Toch blijkt uit harde cijfers dat 32 procent van alle developers de laatste drie jaar geen enkele opleiding gevolgd heeft en dat 45 procent niet voldoende tijd krijgt om een opleiding te volgen. Dat terwijl de drijfveren het ‘up-to-date blijven binnen je vakgebied’ (37 procent) en het ‘vergroten van de carrièrekansen’ (dertig procent) de belangrijkste factoren zijn voor developers om te gaan werken’, stelt Edubookers.
Ook valt op dat developers kiezen voor werkgevers die een individueel leerbudget bieden. ‘Voor developers is het noodzakelijk dat zij blijven groeien. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en kwalificaties op de arbeidsmarkt verliezen steeds sneller hun waarde. Wanneer zij nu van school komen en zichzelf geen nieuwe kennis aanleren, hebben zij over drie tot vijf jaar een achterstand.’ Developers kiezen daarom steeds vaker voor werkgevers die een individueel leerbudget aanbieden en een actief en sterk scholingsbeleid voeren, stellen de onderzoekers van het boekingsplatform.
Java en html
Een goed scholingsbeleid is dus dé manier om je als werkgever te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt’, stelt Edubookers. ‘Maar liefst 87 procent van de medewerkers geeft namelijk aan het belangrijk te vinden om te werken voor een organisatie die leren en ontwikkelen stimuleert en faciliteert. Helaas zegt slechts een kleine veertig procent van de respondenten dat hun werkgever ook daadwerkelijk een passend opleidingsaanbod aanbiedt. Vooral cursussen in html en Java worden vaak niet gefaciliteerd, terwijl de vraag enorm is. ‘
Uit het onderzoek van Edubookers.com blijkt dat net iets minder dan de helft van de medewerkers tevreden is over het voor hen beschikbare opleidingsbudget. Maar hoe hoog moet het budget volgens deze medewerkers zijn? Ook dat is gevraagd. Iets meer dan de helft van de respondenten denkt dat een opleidingsbudget tussen de duizend en vijftienhonderd euro per jaar ruim voldoende moet zijn. Ruim een kwart wil meer dan de genoemde bedragen en zestien procent geeft aan dat zij voldoende hebben aan een budget dat tussen de vijfhonderd en duizend euro ligt.
Omdat geen enkele organisatie gemiddeld is, bestaat er ook geen gemiddeld opleidingsbudget, stellen de onderzoekers. Op basis van het onderzoek kunnen organisaties ruwweg een individueel budget van duizend en vijftienhonderd per jaar aanhouden. ‘Organisaties die dit individuele budget omarmen hebben meer kans om nieuwe medewerkers te werven, omdat zij uitkijken naar de toekomst.’
Waterdicht scholingsbeleid
Het beschikbaar stellen van tijd, om daadwerkelijk invulling te geven aan het budget, blijkt voor veel organisaties nog een uitdaging te zijn. Slecht iets meer dan de helft van de medewerkers geeft aan dat zij voldoende tijd krijgen om een opleiding te volgen. In de praktijk blijkt dat medewerkers twee tot drie dagen nodig hebben om invulling te geven aan individuele leerwensen. Het opnemen van een vrije dag wordt dan ook gezien als een extra drempel.
Volgens de onderzoekers is scholing al te stimuleren met kleine interventies. ‘Wanneer organisaties een individueel budget en keuzevrijheid aan medewerkers aanbieden, moet men wel waarborgen dat medewerkers gemotiveerd worden om een training of opleiding te volgen. Daarom dienen organisaties het scholingsbeleid ook daadwerkelijk actief te communiceren en te activeren. Zorg er daarom als organisatie voor dat er een duidelijk en waterdicht scholingsbeleid is binnen de organisatie.’
Toch blijkt uit harde cijfers dat 32 procent van alle developers de laatste drie jaar geen enkele opleiding gevolgd heeft en dat 45 procent niet voldoende tijd krijgt om een opleiding te volgen.
Geen opleiding volgen is iets anders dan “niets leren”. Het internet *is* de opleiding.
Het zou mooi zijn als werkgevers ontwikkelaars gewoon de tijd geven om nieuwe dingen te leren of zelf verdieping te zoeken.
De opleiding zelf hoeft niet duur te zijn.
Het probleem met opleidingen is dat je er niets aan hebt als je de geleerde kennis niet gelijk kan toepassen.
Daar ligt voor het leeuwendeel het probleem, opleidingen sluiten niet aan op de werksituatie.
Vaak zat meegemaakt. Het is als schieten in het donker op een bewegend doel.
Ik ben het (zeldzaam) helemaal met Henri eens!
Het feit dat je niet door je werkgever naar de een of andere flutcursus wordt gestuurd, wil niet zeggen dat je stil staat!
Toegegeven… een hoop software ontwikkelaars gaan uitdaging uit de weg, verdiepen zich enkel in aanvullingen op hetgeen ze dag in dag uit al doen, en komen weinig verder dan dot-net, java of php.
Leuk voor een jaartje maar ooit wordt je toch volwassen en dan sta je voor de keuze, blijf ik de rest van mijn leven voor 3200 harde appels, het zelfde typen wat ik de afgelopen vijf jaar al deed, of ga ik mij eens verdiepen in iets dat mijn buurjongen van twaalf ook kan.
En dan ga je wellicht eens rondneuzen opYoutube, een online cursus doen, zelf wat dingen uitzoeken/uitproberen, ect.
Allemaal kennis en ervaring die je waarde vergroot maar die een gemiddelde recruiter niet kan beoordelen.
Gewoon alles wat je doet op je c.v. plempen en bij vragen toelichten.
Iemand met 3 jaar php ervaring, wat klooien met 3D printers, zelf aan zn auto sleutelt, wat aan systeembeheer doet, piano speelt, Wiskunde bijles geeft in het buurthuis, en ook de website van de slager onderhoudt, is toch net wat anders dan 7 jaar java en 3 jaar lid van de tennisclub.
Wie heeft er nu meer opleiding en wie meer ervaring ?