Bibliotheken bieden een helpende hand aan mensen die moeite hebben met digitalisering. Vanaf gisteren hebben de eerste vijftien bibliotheken in Nederland een informatiepunt ingericht om hen te helpen met vragen over bijvoorbeeld DigiD, het online aanvragen van zorg- en huurtoeslag en het betalen van verkeersboetes. Binnen twee jaar moet er een landelijk dekkend netwerk van informatiepunten in bibliotheken zijn.
Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken verrichtte de opening van het Informatiepunt Digitale Overheid bij de Bibliotheek Venlo. Daarmee gaf hij het startsein voor de loketten die verspreid worden over bibliotheken in heel Nederland.
De loketten zijn een initiatief van een manifestgroep, waarin de publieke dienstverleners Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn verenigd. Zij werken samen met de Koninklijke Bibliotheek (KB).
‘De digitalisering van de maatschappij én de overheid vraagt om digitale vaardigheden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zo’n vier miljoen mensen ondervinden problemen bij digitaal contact met de overheid’, schrijft Binnenlandse Zaken in een persbericht hierover.
Gemeente, ouderenbonden en zorgkantoren
‘Iedereen moet mee kunnen doen in de digitale samenleving. Ook de mensen die extra hulp nodig hebben. Met de start van deze Informatiepunten Digitale Overheid kunnen we mensen praktische hulp bieden bij digitaal contact met de overheid én hen stimuleren in het leren van digitale vaardigheden. Ik ben blij dat wij vanuit Binnenlandse Zaken dit initiatief samen met de KB en manifestgroep-partijen financieel mogelijk kunnen maken’, aldus staatssecretaris Knops. De kosten voor de loketten zijn niet bekendgemaakt.
Mensen kunnen terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid met vragen over de dienstverlening van alle organisaties die meedoen. Bibliotheekmedewerkers helpen hen met het vinden van informatie op websites en verwijzen voor persoonlijke informatie zo nodig door naar lokale partners. Dit zijn organisaties waarmee de bibliotheek samenwerkt, zoals welzijnsinstellingen, ouderenbonden, gemeente en zorgkantoren.
Computercursus
Ook worden computercursussen aangeboden. Mensen kunnen bij een bibliotheek in de buurt de cursussen Klik & Tik en Digisterker volgen. Deze cursussen moeten hen digitaal vaardiger maken. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken volgen op dit moment jaarlijks zo’n veertigduizend mensen deze cursussen van de bibliotheken.
Volgens Lily Knibbeler, algemeen directeur van de KB, sluiten de Informatiepunten Digitale Overheid goed aan bij de maatschappelijke rol van de openbare bibliotheken in Nederland doordat ze midden in de samenleving staan en actief zijn in het stimuleren van leren en gericht zijn op ieders persoonlijke ontwikkeling.
Volgens Arron Bell, financieel directeur van CAK, nemen publieke dienstverleners hun verantwoordelijkheid door in een maatschappij waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt, te zorgen dat iedereen mee kan komen met die ontwikkeling. Tot en met 2021 bouwen de samenwerkende partijen aan een landelijk dekkend netwerk van informatiepunten in bibliotheken.