80% van de zakelijke Office 365 gebruikers heeft geen back-up. Uniserver introduceert Back-IT365 met pay-per-use model en multi-tenant selfservice portal voor IT-partners.
Office365 gebruikers zelf verantwoordelijk voor back-up
Vraag de komende week eens aan iedere Office 365 gebruiker die je spreekt hoe zijn back-up ingeregeld is. Zeker weten dat je schrikt. 80% Heeft namelijk helemaal niks ondernomen om zijn data te beheren. En dat terwijl Microsoft er geen geheim van maakt dat gebruikers zélf verantwoordelijk zijn voor het back-uppen van alles wat ze maken, mailen en delen met de Microsoft Office Suite.
Product owner Twan Sinnige is net terug uit Miami Beach als we hem spreken. Daar heeft hij zich samen met 2000 andere Veeam partners een week lang ondergedompeld in alles wat met Cloud Data Management te maken heeft. Zijn eerste internationale conferentie. ‘Het was enorm interessant om ervaringen te delen met Amerikaanse Service providers en te zien hoe hun oplossingen dagelijks problemen oplossen bij eindklanten. Het was helemaal bijzonder, omdat Uniserver voor Back-IT 365 een Veeam Partner Award heeft gewonnen. Hierdoor voelden we ons toch een soort ‘special guest’. In maart werd onze nieuwe oplossing uitgeroepen tot ‘Most Innovative Product of the Year’.’
Portal plus
Terecht? ‘Zeker weten’, zegt Twan stellig. ‘Veeam was al een aantal keer naar ons toegekomen met hun back-up software voor Microsoft 365. En al staat onze leverancier wereldwijd bekend om zijn fantastische software – niet voor niks erkent Gartner hen als leader in de Magic Quadrant – toch wilden we onze partners meer kunnen bieden. En een extra stap zetten om de dienst gemakkelijk aan te bieden. Daarom hebben we uiteindelijk zelf een multi-tenant selfservice portal gebouwd. Daarmee kunnen onze partners vanaf één plek alle data van hun klanten managen.’
Lekker laagdrempelig
En Uniserver noemde het: Back-IT 365. De meest eenvoudig te integreren en beheren back-up oplossing voor de lange termijn. En nog betaalbaar ook. ‘Misschien is dat nog wel de aantrekkelijkste USP van dit product; de eindklant hoeft geen investeringen te doen, maar betaalt gewoon per gebruiker per maand. Heel laagdrempelig want het gaat om enkele euro’s per gebruiker en is per maand op te zeggen. Omdat 80% van de zakelijke Office 365 gebruikers nog geen back-up heeft, geeft Back-IT 365 onze partners perfecte handvatten om hun klanten proactief te adviseren, hun data veilig te stellen en zo hun business uit te breiden. Hiermee is het de ultieme add-on service voor de Office propositie.’
Snel je data weer beschikbaar
De product owner vertelt verder: ‘Omdat veel eindgebruikers onterecht denken dat Office 365 voorziet in back-up- en herstelmogelijkheden, komt er bij de lancering van dit product wel een stukje bewustwording kijken. Office 365 staat dan wel in de cloud, maar als een Exchange item permanent verwijderd wordt, is het na 30 dagen toch écht weg. Dat gebruikers regelmatig per ongeluk data verwijderen is geen geheim, maar ook malware-aanvallen van buitenaf zijn een gevaar. Waarna data mogelijk corrupt en vanuit Microsoft onherstelbaar is. Met Back-IT 365 is het herstel van data na zo’n aanval een kwestie van inloggen en terugzetten via het portal.’
Impact op support- en beheer teams is minimaal
‘Ik grap wel eens: Back-IT 365 is zo eenvoudig dat een accountmanager het kan instellen. Dat wordt me niet altijd in dank afgenomen, maar maakt wel duidelijk wat ik bedoel’, lacht Twan Sinnige. ‘Als je een account aanmaakt, heb je binnen drie minuten je eerste back-up draaien en kan je via de portal alles inzien en terugzetten. En is de koppeling eenmaal gemaakt? Dan worden alle gebruikers iedere dag automatisch meegenomen in de back-up. Ook nieuwe gebruikers. Daar heb je geen omkijken meer naar. Onderhoud is niet nodig, updates gaan geruisloos. Dit is ook de insteek geweest bij het creëren van de dienst: de impact op resources van support- en beheerteams tot een minimum reduceren. Zodat ze hooguit een keer wat data terug hoeven zetten als er iets mis is gegaan bij hun klant.’
Back-IT 365 voor compliancy
‘Een extra reden voor de zorg, accountancy en advocatuur om Back-IT 365 te omarmen, is de wetgeving. Deze branches zijn verplicht hun data zeven jaar of zelfs langer te bewaren. Geen probleem met onze nieuwe oplossing. Sterker nog: binnenkort wordt de bewaartermijn van zeven jaar zelfs opgeschroefd naar 25 jaar. Met name voor gebruikers in de zorgsector is die termijn belangrijk om te voldoen aan compliancy-eisen.’
Simpeler wordt het niet
‘Onze nieuwe dienst is 1 mei live gegaan en zoals we al een beetje verwachtten, loopt het storm op deze laagdrempelige oplossing om data veilig te stellen. Ik zou dan ook niet gek staan te kijken als we binnen nu en een jaar 50.000 gebruikers hebben op ons platform. Simpeler dan dit wordt het gewoon niet’, weet de product owner zeker. ‘De komende weken gaan we alle Uniserver partners uitnodigen een account aan te maken. Zo kunnen ze zelf zien hoe ongelofelijk gemakkelijk Back-IT 365 werkt en hoe ze hiermee het overgrote deel van hun klanten de perfecte back-up oplossing kunnen aanbieden.’
Geen partner? Geen probleem.
Back-IT 365 is voor iedereen beschikbaar. Wil je meer weten van Back-IT 365? Lees mee over de oplossing; https://www.uniserver.nl/oplossingen/backup-voor-office-365
Of maak direct een account aan op backit365.com en probeer gratis en vrijblijvend hoe gemakkelijk het werkt.
Een live video demo aanvragen bij Twan kan ook. Hij maakt graag tijd om even samen door het portal te lopen. Neem voor een persoonlijke digitale rondleiding contact op met Twan per mail of telefonisch via 06 55 00 03 90.
Ik zou graag willen begrijpen hoe dit zich verhoudt tot ‘litigation hold’ in O365?
Place a mailbox on Litigation Hold to preserve all mailbox content, including deleted items and original versions of modified items. When you place a mailbox on Litigation Hold, the user’s archive mailbox (if it’s enabled) is also placed on hold. Deleted and modified items are preserved for a specified period or until you remove the mailbox from Litigation Hold. All such mailbox items are returned in an In-Place eDiscovery in Exchange Server search.
Bij voorbaat dank,
Michel