Door klanten via een qr-code met hun smartphone te laten bestellen kunnen Nederlandse horecaondernemers twee problemen in één klap oplossen: frustratie over lang wachten en een gebrek aan personeel. Softwarebedrijf WWENC heeft hiervoor een digitale oplossing gelanceerd die ondernemers 20 procent meer omzet kan opleveren. ‘Digitale menukaart’ van WWENC is genomineerd voor de Computable Awards 2019 in de categorie Digitale Innovatie van het Jaar.
WWENC is nadrukkelijk geen app. Bij het systeem scannen klanten met de camera van hun smartphone twee qr-codes op hun tafel. Met de eerste krijgen ze toegang tot de wifi van de horecazaak en met de tweede tot de digitale menukaart die WWENC speciaal voor de zaak heeft gemaakt. Zo kunnen klanten drankjes en gerechten bestellen zonder dat er een ober of serveerster aan te pas komt. Dat scheelt veel wachttijd en irritatie. Gesjoemel is niet mogelijk, want de bestelling is gebonden aan het tafelnummer. Buiten bereik van de wifi werkt het systeem niet meer.
De oplossing van WWENC kan een bijdrage leveren aan het oplossen van het groeiende personeelstekort in de horeca. Omdat horecapersoneel afhankelijk is van fooien blijft het afrekenen via WWENC mensenwerk en is er geen betaalmogelijkheid via iDeal of andere betaalapp toegevoegd. Het systeem heeft ook gedacht aan klanten die graag uit een echte, tastbare menukaart bestellen en graag een ober of serveerster aan hun tafel willen hebben. Daar kunnen ze via een klik onder het kopje ‘Service’ in het digitale menu om vragen.