De inhuur van ict'ers bij de ministeries Infrastructuur & Waterstaat (I&W), Financiën en Algemene Zaken (AZ) verloopt de komende vier jaar via vijf marktpartijen. Het vijftal sluit daartoe elk een raamovereenkomst met de betrokken ministeries, die hen selecteerden na Europese aanbesteding. De opdracht heeft een geraamde waarde van 152 miljoen euro.
De vijf marktpartijen zijn Between Staffing, Headfirst, Linkit, Seven Stars en de combinatie SLTN Inter Access, Cimsolutions en Verdonck, Klooster & Associates (VKA). De meeste hiervan waren ook betrokken bij de vorige contractperiode. Het vijftal krijgt voor elke inhuuraanvraag de mogelijkheid om in competitie hun kandidaten naar voren te schuiven.
Genoemde partijen werken allen met onderaannemers, zoals Brunel bij de combinatie SLTN-Cimsolutions-VKA en CGI bij Headfirst. De looptijd van de raamovereenkomst is 48 maanden. Deze termijn kan niet worden verlengd.
Rijkswaterstaat
Binnen deze aanbesteding wordt Rijkswaterstaat (RWS) de grootste afnemer van ict-inhuurkrachten. Van de geschatte 152 miljoen euro komt naar verwachting 103 miljoen voor rekening van RWS. Het ministerie van I&W (exclusief RWS) neemt veertig miljoen euro voor zijn rekening, AZ vijf miljoen en Financiën vier miljoen. Financiën doet mee zonder de Belastingdienst, die zijn ict-inhuur sinds begin 2018 elders heeft ondergebracht.
Het is voor het eerst dat de ministeries van I&W, Financiën en AZ hun ict-inhuur gezamenlijk regelen. I&W en Financiën deden dat voorheen ook al. Tot 1 juli 2019 huren zij ict-professionals in via Between, CGI, Headfirst, KPN Corporate Market en de combinatie Cimsolutions en Brunel. Algemene Zaken heeft de inhuur tot 1 augustus 2019 separaat geregeld via raamovereenkomsten met Between, Headfirst en Jenrick. Laatstgenoemde werd tijdens de contractperiode overgenomen door Myler, dat tegenwoordig onderdeel is van Headfirst.
Aangezien de ministeries jarenlang continu ICT-kennis nodig hebben is het gewoon vele malen goedkoper om eigen ICT-personeel te hebben. Het voordeel is dat er eindelijk ICT-kennis binnen de ministeries beschikbaar is waardoor men niet meer in de verkoopsmoezen van de ICT-leveranciers hoeft te trappen en dat er continuiteit is.
M.i. is gebrek aan eigen ICT-kennis de hoofdoorzaak van de steeds weer hogere ICT-kosten, veel hoger dan begroot. Met wat kennis is een goede begroting te maken en het is dan ook mogelijk om zich daaraan te houden, uiteraard moeten de politici dan minder te zeggen hebben zodat er niet steeds tijdens een project andere eisen worden gesteld…..
@J.DE GROOD | 28 JUNI 2019 19:57
Ben zelf een jaar of 8 ambtenaar geweest en heb het ICT vak geleerd bij een ministerie. Daarna gaan freelancen omdat dat gewoon veel meer oplevert en je veel meer vrijheid en zeggenschap hebt. De voornaamste reden dat het rijk niet in staat is om de juiste mensen aan te trekken en/of vast te houden is onder andere de starre regel dat een manager altijd meer dient te verdienen dan een technisch specialist en ook dat in sommige ministeries wordt neergekeken op techneuten.
De hoeveelheid inhuur is niet verrassend, de constructie wel. Als gevolg van eerdere verkeerde politieke keuzen werden de sluiswachters eind jaren 90 wegbezuinigd en groeide het salarishuis binnen de overheid scheef doordat de kalkoenen de discussie over het kerstdiner gingen voeren waardoor er ondertussen nogal wat achterstallig onderhoud is binnen de vitale rijksinfrastructuur. Idee dat dit opgelost kan worden door mantelhouders in dezelfde vissenkom naar talenten te laten vissen geeft wel aan dat sommigen het IQ van een goudvis hebben:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-28/boeing-s-737-max-software-outsourced-to-9-an-hour-engineers
De iteratieve softwareontwikkeling van een ‘software factorij’ in India blijkt niet te passen bij de ontwikkeling en het onderhoud van de vitale Supervisory Control And Data Acquisition (SCADA) systemen. De specialistische kennis die voor het onderhoud hiervan nodig is kun je niet uitbesteden omdat je daarmee onrecht doet aan de kwaliteitssystemen zoals ik 5 jaar geleden hier al eens schreef. Er is echter niets veranderd aan de troep die uit software factorij in India kwam ondanks vernietigende conclusies van de Veiligheidsraad na verscheidende dodelijke ongelukken. Bijkomend blijkt het offshoren van onderhoud aan vitale rijksinfrastructuur Peking toegang te geven tot de bediening van onze sluizen.