Een snel, betrouwbaar netwerk is essentieel voor de productiviteit van medewerkers en voor veel operationele processen om succesvol te kunnen werken. De snelheid en betrouwbaarheid van draadloze netwerken zijn in het afgelopen decennium aanzienlijk verbeterd, maar toch hebben standaardproducten regelmatig connectiviteitsproblemen.
De evolutie van Wi-Fi-technologie
Een aantal standaarden werden in de jaren 90 ontwikkeld en worden vandaag de dag nog steeds verbeterd. Recent voorbeeld is het uitgebreide bereik van 802.11ah, dat verder gaat dan de normale netwerken in de 2,4 GHz- en 5 GHz-ruimte. Dit betekent dat het op een lagere frequentie werkt (het bereik is langer) en datatransmissiesnelheden behaald tot 347 Mbps.
Het is zeker de moeite waard om op de hoogte te blijven van deze nieuwe standaarden; ze kunnen uw bedrijf helpen om optimaal gebruik te maken van draadloze technologieën. Ondanks de vooruitgang in de Wi-Fi-technologie en -standaarden, heeft uw bedrijf mogelijk nog niet de connectiviteit die het zou moeten hebben. Wij geven uw 4 redenen waarom dit zo is hoe u dit kunt verhelpen:
1. De router is buiten bereik
Een van de meest voorkomende redenen dat een internetverbinding traag is, is nog steeds een van de eenvoudigste – omdat het te ver van de router verwijderd is. Hoe meer gebruikers van de router komen, hoe onbetrouwbaarder uw verbinding zal zijn. Afhankelijk van de grootte van uw bedrijf en uw gebouw, kan het de moeite waard zijn om nog meer Wi-Fi-toegangspunten te installeren, zodat u niet afhankelijk bent van slechts één router. Dit kan uw netwerk helpen omgaan met het toenemende aantal apparaten dat werknemers op de werkplek gebruiken. Het is beter om meer dekking te hebben dan nodig om het risico op knelpunten te verminderen. Maar zelfs als de router zichtbaar is, kunnen er problemen optreden bij het verkrijgen van een sterk signaal vanwege andere Wi-Fi-netwerken en grote obstakels zoals muren en meubels. De beste manier om erachter te komen hoe u uw wifi-netwerk kunt optimaliseren, is door een Wi-Fi-heatmap te maken met behulp van een Wi-Fi heatmap-softwaretool. Hiermee kunt u precies zien waar het Wi-Fi-signaal sterk is en helpen met suggesties voor wat u kunt doen om gebieden met een zwak signaal te verhelpen.
2. De Netflix-downloader
Er zullen altijd werknemers zijn die het Wi-Fi-netwerk gebruiken om hun persoonlijke redenen. Of het nu gaat om sociale media, of het downloaden van een aflevering van hun favoriete programma op Netflix, werknemers verwachten tijdens hun lunchpauze gebruik te maken van Wi-Fi. Niet wetende dat dit de kwaliteit van de service voor andere medewerkers belemmerd kan worden. Het kan ook een zakelijke impact hebben. Misschien heeft een medewerker tijdens de lunch een belangrijke videoconferentie voor klanten, die negatief kan worden beïnvloed door alle anderen op kantoor die tegelijkertijd data-intensieve applicaties gebruiken. Om dit te bestrijden, moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze quality of service (QoS) prioriteit krijgen, zodat tools die nodig zijn voor werkdoeleinden de bandbreedte krijgen die ze eerst nodig hebben en andere applicaties de resterende bandbreedte kunnen gebruiken.
3. De stoorzender
Er zijn een aantal elementen die interferentie met uw netwerk kunnen veroorzaken. Ten eerste is er de magenetron die dezelfde frequentieband gebruikt als het wifi-netwerk. Wanneer het in gebruik is, kan het de wifi tijdelijk uitschakelen. De beste oplossing is om ervoor te zorgen dat de magnetron zo ver mogelijk van de router verwijderd is en dat deze zich niet binnen de zichtlijn tussen de router of toegangspunten bevindt.
Sommige externe monitoren en LCD-schermen zenden harmonische interferentie uit, met name in de 2,4 GHz-band, dus het is misschien de moeite waard om uw toegangspunt te wijzigen om een 5 GHz of een lager 2,5 GHz-kanaal te gebruiken om dit probleem te omzeilen.
Stroombronnen kunnen ook interferentie veroorzaken, dus vermijd het plaatsen van uw wifi-router in de buurt van stroomleidingen in een wand. Externe apparaten met slecht afgeschermde bekabeling kunnen een rol spelen bij een slecht Wi-Fi-signaal – ontkoppel ze of vervang de kabel waarmee het apparaat op uw computer is aangesloten. Draadloze telefoons met een bereik van 2,4 GHz of 5 GHz kunnen ook interferentie veroorzaken tijdens het gebruik.
Interferentie kan ook afkomstig zijn van degenen die het standaardkanaal op hun router niet wijzigen. Waarom? Omdat het kanaal waarschijnlijk al in gebruik is door een buurman, wat uw draadloze prestaties kan aantasten. Het kan eenvoudige opgelost worden door het kanaal te wijzigen om te zien welk kanaal het beste signaal levert.
4. De indringer
Een andere vorm van interferentie kan zijn van een leacher in de buurt die uw wifi-netwerk gebruikt zonder dat u het weet. Om dit tegen te gaan, moet u ervoor zorgen dat u beveiliging voor uw netwerk hebt ingesteld, zodat gebruikers kunnen worden geverifieerd en een beleid eenvoudig kan worden afgedwongen. De veiligste bedrijven moeten in staat zijn schadelijke activiteiten op het netwerk te identificeren en in quarantaine te plaatsen. Hoewel je misschien denkt dat dit simpel met een wachtwoord is tegen te gaan, kan de gebruiker het wachtwoord wel als een ‘gast’ hebben gekregen en daarom is het de moeite waard om je wachtwoord voortdurend te veranderen om er zeker van te zijn dat dit geen probleem is.
Bescherm uw privé-netwerk door u aan te melden voor een gratis proefversie van Cisco’s cloud-managed beveiligingsoplossing speciaal voor het MKB
Met interesse ben ik begonnen aan deze advertorial over WiFi. Advertorials zijn meestal gelikte stukken tekst, gemaakt of in ieder geval geredigeerd door een tekstbureau.
Ik kan je vertellen: hier is geen Neerlandicus aan te pas gekomen. Maar de vele taalfouten (bv “behaald” ipv “behaalt”, het is derde persoon enkelvoud, dus stam + t) en stijlfouten (is het WiFi of Wi-Fi, het gebruik is niet consequent, evenals het gebruik van leestekens) zijn niet het ergste.
Erger is dat er met betekenisloze technische termen wordt gestrooid (want ze worden niet in de juiste context geplaatst) en dat er grote fouten in staan. Van een autoverkoper verwacht ik niet dat hij het verschil tussen een router en een WiFi access point weet, van Cisco verwacht ik dat wel.
Maar het ergste in deze advertorial is dat er niks verkocht wordt. Er zijn 4 problemen, de tekst bevat 4 koppen, die elk een probleem bespreken. Ik had minstens een 5e vetgedrukte kop verwacht waarna de oplossing van Cisco zou worden onthuld, waarbij duidelijk wordt dat Cisco alle 4 de problemen grondig heeft aangepakt. Maar neen, niks van dat alles, een simpel zinnetje met een link naar een site, daar moet je het als lezer mee doen.
En dat zinnetje… voor wie is deze advertorial eigenlijk?
“Bescherm uw privé-netwerk … knip … speciaal voor het MKB”
Privé (dus niet MKB), MKB (dus niet privé), wie heeft de schrijver van het stuk in gedachten gehad toen hij (m/v) het schreef?
Ik ben niet van de gladde praatjes, maar dit stuk had best wat gelikter (correcter, uitgebreider, beter onderbouwd) mogen zijn.
Los van het geleuter waar Frank korte metten mee maakt, mis ik een aspect wat een veel groter probleem is.
In een gemiddeld bedrijf zul je louter vanwege de afstand minder last hebben van concurerende WiFi andersoortige stoorzenders (Magnetron say what ? doe het deurtje dan dicht kluns !)
Waar ik veel meer problemen mee heb is een onderliggende infrastructuur bedoeld voor authorizatie.
Ik heb weinig zin er diep op in te gaan daar er toch niets aan zal veranderen… maar als iedere ochtend duizenden mensen hun computertje en telefoontje aanzetten en je elke account dan via je brakke netwerk met een WindowsPCtje wil authorizeren dan kun je met recht spreken van een bak stront.
@ Frank, Hoewel ik het met je eens ben, ben ik mij er terdege van bewust dat mijn kennis van de Nederlandse taal niet speciaal hoogstaand is 😉
Dit verhaal staat inderdaad vol met rare veronderstellingen (50Hz interfereert met 2.4 Ghz), foute benamingen (router?) en vreemde techniek (draadloze telefoons op de 2.4 en 5 Ghz band??).
Om vrije kanalen te vinden moet je maar gewoon wat proberen, maar een heatmap is weer heel makkelijk te maken met software.(??? )
Wat ik hier in zijn geheel mis is de oplossing, er staat ten slotte: “en hoe dit op te lossen”. Nu weet ik dat diverse brands oplossingen hebben met unified Wifi of roaming wifi en de bijbehorende kanaalsturing en bandbreedte management. Meerdere accesspoints dus zodat je gewoon lekker door het pand kan lopen terwijl je verbinding gegarandeerd goed blijft staan.
Ik vermoed dat Cisco dat ook wel heeft al lees ik het er niet uit. Vertrouwen krijg ik er niet van..
@Pascal
Mijn kennis van de Nederlandse taal is redelijk goed, ik zie vrijwel alle taalfouten van anderen, en als ik er zin in heb en er de tijd voor neem, dan kan ik teksten met weinig fouten schrijven.
Ik verwacht niet dat men hier foutloos Nederlands schrijft, maar van een advertorial verwacht ik dat wel. Ik verwacht daarvan ook dat ze van tevoren hebben nagedacht over de boodschap die ze willen overbrengen.
Op alle punten hebben ze gefaald. De tekst staat vol taalfouten, stijlfouten en technische fouten, en dat laatste is al voldoende om de boodschap die aan het eind had moeten staan niet overkomt, want die mist onderbouwing. Gelukkig maar dat de boodschap geheel ontbrak, want elke moeite die erin gestoken zou zijn, zou verloren moeite zijn geweest!
@Wendel
De invloed van magnetrons op WiFi is inderdaad een thuisprobleem. Magnetrons, Bluetooth en DECT telefoons werken allemaal op 2,4 GHz. En vanaf 4G worden er meer frequenties gebruikt dan alleen 900 MHz en 1,8 GHz.
Op een klein kantoor heb je een router met WiFi van je provider, en dat werkt net zo als bij jou thuis. Is de dekking goed, vooral niks doen, is die slecht, dan koop je een mesh systeem waarbij je de nodes indien mogelijk bedraad met elkaar verbindt. Cisco levert daar onder z’n consumentenmerk LinkSys ook goede producten voor.
Alleen grote bedrijven, bedrijven met honderden medewerkers en verschillende (wisselende) externen, hebben IMHO behoefte aan zo’n managed WiFi oplossing van Cisco.