Maximo Ibarra kondigt vandaag zijn vertrek aan bij KPN. Zijn contract bij het telecombedrijf eindigt per 30 september 2019. Iberra, die Colombiaanse en Italiaanse roots heeft, keert volgens KPN terug naar Italië wegens dringende familieredenen en om een nieuwe directiefunctie uit te oefenen. Hoewel KPN in zijn bericht in het midden laat waar Iberra aan de slag gaat, meldt persbureau Bloomberg deze ochtend dat de KPN-topman zo snel mogelijk begint als nieuwe ceo van Sky Italia.
Volgens het persbureau zeiden ingewijden dat Iberra de ambitie had om KPN na jaren van bezuinigingen weer terug op het overnamepad te zetten. Een deal sluiten lukte onder zijn heerschappij echter niet.
Sky Italia
Sky Italia is een Italiaans satelliettelevisieplatform dat wordt beheerd door Sky, zelf eigendom van de Amerikaanse telecommaatschappij Comcast. Het bedrijf wil snelle breedbandverbindingen aanbieden en hiervoor een deal sluiten met de Italiaanse netwerkbeheerder Open Fiber SpA. Hiervoor zou Ibarra, die eerder de integratie van Wind Tre leidde, de aangewezen persoon zijn. Volgens Bloomberg heeft Sky Italia veel concurrentie van streamingsdiensten als Netflix en Amazon Prime.
Ibarra stelt in een statement op de site van KPN dat hij de timing van zijn vertrek betreurt, maar dat privéredenen hem geen andere keuze lieten. Duco Sinkinghe, voorzitter van de raad van toezicht, geeft aan zijn beslissing te betreuren en op zoek te gaan naar een opvolger.
Maximo Ibarra
Het tijdperk-Ibarra bij KPN was van korte duur. Hij is op 18 april 2018 benoemd en sluit op 30 september 2019 de deuren van zijn kantoor bij het Nederlandse telecombedrijf. De Colombiaan-Italiaan kwam over van Wind Telecommunications, waar hij vanaf 2012 ceo was en sinds 2016 leiding gaf aan de integratie van Wind Tre, een fusie tussen de Italiaanse telecomactiviteiten van VEON (Wind Telecommunications) en CK Hutchison (3 Italia).
Ibarra was de eerste niet-Nederlander die de leiding kreeg bij KPN. Hij sprak bij zijn aantreden uit dat hij het bedrijf wilde versimpelen. Er werd onder meer aanpassingen doorgevoerd in het management en ook wilde hij af van merknamen als Xs4all, wat hem veel kritiek opleverde.
KPN-personeel klaagde dat de nieuwe directeur slecht bereikbaar was en zich vaak afzonderde.
Hij werd weinig gezien op het hoofdkantoor. Zijn aanpak om vanuit een zekere afstand tot een strategie te komen, wekte irritatie in het Nederlandse bedrijf waar men gewend is om direct met elkaar in contact te treden. Ibarra zou in zijn strategie bovendien erg zwaar leunen op een medewerker van Mckenzie en alleen via die persoon bereikbaar zijn.
Het viel Computable in april 2019 op dat Ibarra een weinig geïnspireerde indruk maakte tijdens KPN’s Digital Dutch-event. Hij kwam niet veel verder dan wat verontschuldigingen voor zijn worsteling met de Nederlandse taal en tekende wat flets af bij het evenement dat verder bol stond van trots en technologie.