Heel veel netwerkverkeer dat verkeerd gerouterd is en een back-up die niet aanslaat. Dat is volgens een eerste inschatting van KPN de oorzaak van de storing in het 112-telefonienetwerk die gisteren het hele land trof.
Joost Farwerck, bestuurder KPN, meldt aan Nieuwsuur dat experts van KPN vrij snel doorhadden in welk domein de storing plaatsvond. Dat domein is opnieuw opgestart, daardoor duurde het ruim drie uur voordat de hulpdiensten weer telefonisch bereikbaar waren.
In een eerste technische indicatie van wat er fout is gegaan, meldt Farwerck: ‘Het heeft te maken met heel veel verkeer dat op de één of andere manier verkeerd gerouteerd is’. Hij durfde zich maandagavond nog niet aan een uitgebreide analyse te wagen, maar legde wel uit dat het een domein i dat normaal gesproken redundant is uitgevoerd, dus inclusief back-up. ‘Voor ons is de belangrijkste vraag hoe dit fout heeft kunnen gaan terwijl er ook back-ups zijn voor het omleiden van het verkeer naar 112.’
Geen hack
KPN sluit voorlopig uit dat het 112-netwerk plat ging door hackers. Het securityteam van het ict- en telecombedrijf heeft direct meegekeken en er is geen enkele indicatie dat het gaat om een hack, meldt de bestuurder.
Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zei gisteren dat hij met KPN aan tafel wil hoe een landelijke storing in de toekomst voorkomen kan worden. Farwerck heeft gisteren al met Grapperhaus gesproken om verslag uit te brengen. Tijdens dat gesprek is het proces van de crisis toegelicht en is afgesproken dat er vandaag verder gesproken wordt met de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), de minister en belangrijke betrokkenen in Nederland over wat zich heeft voortgedaan en hoe dit is op te lossen.
Farwerck snapt de zorgen over de betrouwbaarheid van het netwerk: ‘In het geval er iets fout gaat in een netwerk, stellen wij ons altijd als eerste de vraag: is 112 nog bereikbaar? Dit is een ongelooflijk serieuze verstoring die wij zelf ook zeer serieus nemen. Dat hier politieke vragen over komen, spreekt voor zich.’
Slachtoffers
In 2012 was er ook een grote 112-storing. Toen lag de meldkamer er zo’n zes uur uit. Dat was tijdens de nacht. Als gevolg van die storing zouden twee slachtoffers zijn gevallen doordat zij niet op tijd de hulpdiensten konden bereiken. KPN onderzoekt of er bij de storing van gisteren ook gevallen bekend zijn waarin de telefonische onbereikbaarheid van 112 mogelijk tot slachtoffers heeft geleid.
Er is ook kritiek op de chaotische meldingen via NL Alert. Mensen ontvingen geen of juist meerdere meerdere berichten over de storing. Ook werden er verkeerde telefoonnummers gemeld en was niet altijd duidelijk waar burgers zich in het geval van een calamiteit konden melden.
Ik heb gisteren in totaal 12 NL-Alerts gekregen waarvan het merendeel steeds exact dezelfde tekst bevatte. Ik vind het prima dat NL-Alert in een situatie zoals deze wordt ingezet dus ik ben blij dat de alerts bij mij goed zijn doorgekomen, maar op het einde werd ik wel een beetje gek van de sirenes op mijn telefoon. Ook vind ik 12 alerts gewoon overdreven veel.
Er worden weer een berg appels en peren door de zelfde “pers” geduwd…
De storing in 2012 was, voor zover ik mij kan herinneren, vooral gerelateerd aan het niet (of niet goed) ingericht zijn van monitoring van glasvezelverbindingen naar de landelijke meldkamer in Driebergen, onduidelijke verantwoordelijkheden en nog wat zaken.
https://sargasso.nl/problemen-alarmnummer-112-al-langer-bekend/ om even wat ‘up to date te raken’.
Duidelijk is dat de huidige verstoring primair bij de telecomprovider lag, en dat niet alleen 112 verkeer was gehinderd, maar heel veel andere telefonie van de provider ook niet werkte….
De situatie in 2012 is daarmee m.i. niet blind vergelijkbaar met de situatie van de 24e.
Nu gaan vragen waarom de maatregelen uit 2012 geen effect hebben gehad is daarmee ook niet heel zinvol..
Het resultaat in beide gevallen was daarentegen overigens even ongemakkelijk / tragisch / desastreus….
Tijd voor het grote Zwarte Pieten.
De Tweede Kamer is ook weer helemaal stil hierover de laatste tijd, na aandringen dat er tweede provider naast KPN moet komen voor dit soort zaken. Daar is de overheid nu gelukkig wel mee aan de slag gegaan, een tweede landelijk dekkend “missie / rampen / overheids kritisch” datanetwerk voor Nederland, waar 112-verkeer routering ook zijn plek kan krijgen. Alleen vraag ik me af of het niet net zoals Lelystad airport gewoon een dochter van Schiphol is, dit een kindje van KPN gaat worden uiteindelijk of dat het er onafhankelijk van kan blijven. Gerust ben ik er nog niet op…maar van het grote Zwarte Pieten hoor je niets meer, @Peter!