De politie Limburg gaat nog dit jaar tests uitvoeren met twee typen drones. Eén drone is bedoeld voor het maken van hoge-kwaliteitsbeelden, met het andere type drone zijn sensoren te testen.
De proeven met onbemande luchtvaartuigen zijn aangekondigd tijdens een bijeenkomst in Heerlen. Daar is een Innovatielab (iLab) gestart waar de politie samenwerkt met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Het lab is op haar beurt verbonden aan de Brightlands Smart Services Campus, een samenwerkingsverband tussen onderwijs, overheid en bedrijven met de nadruk op digitalisering en ict.
Er worden nog mensen geworven die de drones kunnen vliegen, meldt de politie in een persbericht. Deze crewleden doorlopen na hun werving een intensieve training, die enkele maanden in beslag neemt.
Drugsafval
De drones worden onder meer ingezet rondom activiteiten op een plaats delict en ten behoeve van de openbare orde tijdens grote events. Daarnaast wordt het gebruik van drones ook getest in relatie tot grensoverschrijdende criminaliteit. Denk daarbij aan drugshandel of mobiele bendes, meldt de politie.
Ook voor de aanpak van wietteelt en het dumpen van drugsafval zullen de drones hun meerwaarde gaan bewijzen, verwacht de politie.
De Limburgse proeftuin voor drones staat in verbinding met i-Room (intelligence room), een data-analyseproject dat het hele jaar door de klok rond informatie en data verzamelt, bundelt, combineert en analyseert. ‘Deze informatie wordt gebruikt om de besluitvorming rondom politieoperaties te versterken en verbeteren. De i-Room is een andere ontwikkeling die loopt in het Innovatielab (iLab) van de politie op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen’, aldus de politie in een verklaring.
Oost-Nederland
Naast de droneproeftuin in Limburg zijn er ook tests met drones in andere politieregio’s. In Zeeland-West-Brabant is er een proef met een kabeldrone en in Oost-Nederland worden tests uitgevoerd met de inzet van drones binnen het domein Openbare Orde en Veiligheid.
Persvoorlichter Landelijke Eenheid Ed Kraszewski: ‘Deze proeftuinen opereren los van elkaar en zijn vernieuwend ten opzichte van bestaande proeftuinen zoals Plaats Delict en Verkeersongevallen-analyse. Alle proeftuinen vliegen onder regie van de projectgroep Onbemand en op basis van hetzelfde operationeel handboek en ontheffing.’
Hij meldt ook dat een zogenoemde flight manager verantwoordelijk is voor alle vluchten. Ook is er een hoofd opleidingen voor de certificeringen en trainingen aangesteld.