KPMG heeft een nieuw platform ontwikkeld dat bedrijven in staat stelt om op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze digitale assistenten en chatbots te bouwen, te onderhouden en te beheren. Het nieuwe platform, Digital Advisor, stelt organisaties in staat meerdere digitale assistenten te managen in een low code-omgeving. Dat betekent dat de applicaties snel inzetbaar zijn en relatief goedkoop ontwikkeld kunnen worden binnen de businessteams van ondernemingen. Daarnaast kan voor het inrichten van chatbots gebruik worden gemaakt van verschillende technologieleveranciers. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om KPMG te nomineren in de categorie SaaS-leverancier van het Jaar.
De low code-omgeving is van groot belang bij het ontwikkelen van digitale assistenten. Steeds meer bedrijven hebben een grote behoefte om hun klantcontacten, it-helpdesks, hp-processen, opleidingen, gebouwenbeheer en informatiestromen door middel van deze technologie te automatiseren. De meeste afdelingen lopen echter harder dan de it-afdeling in het algemeen kan bijbenen. Bovendien zijn de benodigde vaardigheden niet altijd aanwezig binnen de afdeling en zijn de huidige it-systemen dermate complex dat het ontwikkelen veel tijd in beslag neemt. Dat betekent dat de systemen alweer verouderd zijn als ze worden opgeleverd. Het nieuwe KPMG-platform biedt zowel business als de it-afdelingen de mogelijkheid om nauw samen te werken en in weinig tijd oplossingen te bouwen die direct waarde toevoegen. Steeds meer bedrijven gaan dan ook op zoek naar ontwikkelingsplatformen om de levering van software te versnellen.
Met het platform zijn bedrijven in staat de controle en governance op de ontwikkeling van digitale assistenten en chatbots volledig in eigen hand te nemen. Bovendien kunnen ondernemingen deze nieuwe technologie binnen meerdere domeinen en usecases implementeren en verkennen. De meeste chatbot-startups en -projecten bij bedrijven zijn gericht op het bouwen van één specifieke usecase. Techgiganten richten zich op het bouwen en verbeteren van de onderliggende technologie. Digital Advisor biedt bedrijven de mogelijkheid eenvoudig toegang te krijgen tot hun bedrijfsgegevens, verbinding te maken met klantspecifieke diensten en de dialogen met de klant te onderhouden en te verbeteren door de medewerkers die er het meest verstand van hebben. KPMG biedt het platform aan als een volledig beheerd saas-product en werkt bovenop bestaande chatbot-diensten van IBM, Microsoft, Google en Amazon, waar gebruikers de keuze hebben welke services ze willen gebruiken.