Voor heel Amsterdam is een digital twin ontwikkeld om de stad leefbaar en ‘smart’ te maken. Deze computeromgeving, gebaseerd op open data, toont Amsterdam in 3d. Zo zijn bijvoorbeeld bomen, vuilnisbakken, elektrische laadpalen en dakkappellen op huizen te zien. Het lijkt alsof je met een drone over de hoofdstad vliegt. De digital twin is visueel gemaakt in de Intelligent Dashboard Amsterdam, die realtime updates krijgt.
Prof. Henk Scholten, topman van Geodan, demonstreerde de dashboard tijdens de conferentie Inclusive Smart Cities by Design 2019 in Amsterdam. Organisatoren van deze conferentie die het motto WeMakeThe.City meedroeg, waren de Gemeente Amsterdam, de Johan Cruijff Arena, Geodan, Huawei en KPN. Centraal stond de vraag wat slimme technologie voor de hoofdstad kan betekenen. ‘Daarbij gaat het niet alleen om het verzamelen van data maar ook om de efficiënte benutting ervan’, betoogde Scholten. Mede dankzij het internet of things is er een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar. De collectieve kennis die beschikbaar is, overtreft het bevattingsvermogen van een individu.
Daarom worden allerlei slimme manieren ontwikkeld om toegang te krijgen tot de beschikbare gegevens, de juiste data te selecteren en analyseren en vervolgens beschikbaar te stellen. Verschillende sprekers tijdens de conferentie benadrukten de noodzaak van inclusion. De burger moet centraal staan. Inclusive Smart Cities spelen in op behoeften van de gebruikers. Daarvoor zijn op maat gemaakte interfaces nodig. De Intelligent Dashboard Amsterdam haalt automatisch data uit een groot aantal databronnen en realtime-sensoren. Deze data worden digitaal omgezet in maatgesneden informatiediensten die de stakeholders in realtime kunnen bedienen.
Verkeersstromen
Scholten liet zien hoe Amsterdam-Zuidoost in een smart digital twin is te transformeren. Stakeholders zoals de Gemeente Amsterdam en de Arena kunnen à la minute gebruik maken van deze informatie. Verkeersstromen en andere processen binnen de stad zijn zo gemakkelijk te monitoren. Voor een evenement is het verkeer in goede banen te leiden. Automobilisten kunnen bijtijds naar de juiste parkeergarage worden gedirigeerd.
De eerste stap is data in informatie over te zetten. Maar uiteindelijk gaat het om de actie die daaruit volgt. Behalve mobiliteit zijn ook energietransitie en de omgeving van de mens belangrijke thema’s.
Volgens Steven Fruijtier, research-directeur Geodan, wordt het begrip digital twin te pas en te onpas gebruikt. Er zijn ook legio definities. Hij verstaat onder een geo digital twin een kopie van de werkelijkheid waarbij met gebruikmaking van 3d-bronnen processen zijn te monitoren en ingrepen te testen. ‘Voordat iets in de werkelijkheid wordt toegepast, is een proces alvast te simuleren en zonodig aan te passen.’
Hoofdsponsor
De dashboards van Geodan zijn gebaseerd op open standaards en opensource. Daardoor is men niet gebonden aan een bepaalde leverancier. Bij het Intelligent Dashboard Amsterdam is onder meer Huawei betrokken, ook hoofdsponsor van de conferentie. Het concern neemt deel aan vele tientallen smart city-projecten. Richard Budel, chief innovation officer government and smart cities bij Huawei, ziet de opbouw van databronnen nog weleens vertraging kan ondervinden. ‘Data zijn vaak heel versnipperd. Soms is het onzeker van wie de data zijn. Nog lastiger kan het zijn om softe data te verkrijgen. Zeker in een stadsdeel als Amsterdam Zuid-Oost met veel sociale problemen is het belangrijk daar inzicht in te krijgen. Wat gebeurt er met de bewoners? Hoe voelen mensen zich?’
Coldplay
Een andere wens is ook meer informatie van andere delen van Nederland binnen het systeem te krijgen. Denk daarbij aan informatie over het weer en het verkeer. Klassiek is het voorbeeld van het Coldplay-concert in Amsterdam Arena drie jaar geleden. Omdat voor Zuid-Nederland noodweer was voorspeld, besloot NS minder treinen te laten rijden met als gevolg dat plotseling veel meer bezoekers met de auto gingen. Dit leidde tot enorme opstoppingen op de A2 waardoor mensen over de vluchtstrook gingen lopen om de Arena te kunnen bereiken. Als in het computermodel tijdig over de NS-informatie had beschikt, zou veel fileleed zijn voorkomen.
Pedro Garibi, smart cities chief architect bij Huawei, benadrukte in zijn presentatie dat smart city-platforms zich niet louter moeten beperken tot het verschaffen van inzicht over de actuele situatie in een gebied. Belangrijk is antwoord te geven op de vraag wat er zou kunnen gebeuren, wat er zou moeten gebeuren en wat er gaat gebeuren. De smart city gebruikt technologie om antwoord te vinden op deze kwesties. Doel is om uiteindelijk een balans te vinden tussen de omgeving, de economie en de maatschappij. Zo’n platform kan zeer breed en veelomvattend worden. Niet alleen iot-platforms van de overheid maar ook bijvoorbeeld informatie van social media alsmede apps, systemen en platforms van derde partijen krijgen er een plaats in. De basis daarvoor is een Intelligent Operations Centre (IOC) waar waardevolle en accurate data zo worden gepresenteerd dat deelnemers er actie op kunnen nemen.