U kent het wel, een klein, vrijwel onbreekbaar product dat bezorgd wordt in een doos met de afmetingen oude crt-monitor. De hele verpakking zit vol met zakken opgeblazen plastic, maar ja, het weegt niet veel. Hoe moet dat nou?
De standaardverpakkingen met veel lucht en weinig product komen het meest voor bij grote dozenschuivers, althans volgens een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org. Kleinere webwinkels zouden beter kijken of het ook kleiner kan.
De kleinste maatjes vind je in de kledingbranche en dat is niet zonder reden: kleding is over het algemeen zacht en kan prima in een kunststof zak zonder dat het product beschadigt. Dit zorgt voor een ‘vullingsgraad’ van honderd procent.
Dat laatste ligt bij een kartonnen doos wel anders. Vaak wordt zo’n kartonnen verpakking voor nog geen vijftig procent gevuld met het te vervoeren product, iets dat leidt tot veel ruimteverspilling. Al die ruimte vervoeren is ook een aardige opgave en voor je het weet heb je veel extra ruimte nodig en dito vrachtwagens om die dozen verder dan het magazijn te schuiven.
Om de branche te verduurzamen, willen de gezamenlijke webwinkels en toeleveranciers naar een reductie van lucht in de pakketten van tien procent in 2022. Dat duurt dus nog wel eventjes. Wat is volgens u een slimme zet?
Een van de mogelijkheden die ik al heb gezien bij in elk geval 1 webwinkel: stap af van de ‘ouderwetse’ doos met 5 vaste, niet te wijzigen wanden en een deksel. Stap over op een systeem waarbij de wanden van de doos over de inhoud wordt gevouwen.
Als er een beschermende laag nodig is, kan dit direct om het te beschermen voorwerp heen worden gevouwen en daar dan de kanten van de doos omheen.
Dit is een wellicht iets te eenvoudige voorstelling van het systeem, maar het gaat hier even om het idee.
Natuurlijk zullen de dozenschuivers hier wat bedenkingen bij hebben, omdat het inpakken nu langer duurt (en dus geld kost), maar ik denk dat het groene imago van minder lucht en meer inhoud wel bij een KPI-gedreven manager (met vooruitzicht op een bonus want het groene imago is verhoogd) valt te promoten.
Het zou zomaar eens kunnen zijn (ik ben geen expert op dit gebied) dat het voor een bedrijf goedkoper is om enkele standaard maat dozen te gebruiken en daar waar nodig op te vullen met zakken lucht, dan een groot assortiment dozen te hebben, of zoals CPT omschrijft een slimmere methode waarbij de doos op maat gevouwen kan worden.
Uiteindelijk gewoon een simpele kosten-baten analyse toch?
Minder lucht, kan als er beter wordt ingepakt en andersom. De basis van verpakking wordt meestal goed uitgekiend door de producenten, die hun goede naam en dus hun producten effectief willen beschermen door de transportverpakking. Een adequate bescherming van die producten wordt steeds belangrijker, omdat apparaten steeds kwetsbaarder zijn door de steeds dunnere ontwerpen en lichtere materialen; denk aan laptops, tablet, toetsenborden en beeldschermen die zo gemakkelijk kunnen doorbuigen, et cetera. Helaas gaat het vaak mis bij de verdere distributie door webwinkels en pakketdiensten. Het moet vooral snel, want de marges zijn meestal klein, niet zelden te klein voor het leveren van kwaliteit. Pakketten moeten vaak aan standaardafmetingen voldoen i.v.m. automatisering en robotisering van de distributie worden en daardoor vaak slecht samengesteld. Er wordt vaak met pakketten gegooid en er aan gesjord. Bij het in- en uitpakken staat men soms zelfs boven op dozen om ergens bij te kunnen. Bovendien wordt er onvoldoende rekening gehouden dat producten onder in de stapel beschermd moeten worden tegen het gewicht wat er bovenop is gestapeld; halflege dozen zakken in. Een server, switch of UPS kan zwaar zijn.
Het kan heel anders. Dat zie je als de producent of grote distributeur een grote opdracht heeft gekregen en rechtstreeks aan de klant levert. Het percentage DOA’s en uiterlijke beschadigingen is dan veel lager. Daarom denk ik dat bedrijven op dit gebied heel veel van elkaar kunnen leren en niet alleen van dozenschuivers in de ICT. De producenten kunnen daarbij de regie nemen. Een retourzending is ten slotte het slechtste alternatief voor alle partijen.
Dit filmpje van RTL Nieuws laat een machine bij Docdata zien die dozen zeer vernuftig op maat maakt. Dat scheelt heel wat rijden met busjes: https://www.youtube.com/watch?v=619tIKr_moI