ValueBlue heeft een kapitaalinjectie van twee miljoen euro ontvangen van Newion Investments. Met het bedrag wil de Utrechtse scale-up zijn saas-oplossing BlueDolphin verder ontwikkelen en aan internationale expansie vanuit de Benelux richting de VS werken.
BlueDolphin, in 2014 door ValueBlue op de markt gezet, helpt organisaties inzicht te krijgen in hoe hun processen, applicaties, data en infrastructuur met elkaar verbonden zijn. Op basis van die inkijk zijn vervolgens verbeteringen door te voeren. Ofwel, BlueDolphin als basis voor digitale transformatie.
Jelle Visser, commercieel manager bij ValueBlue, legt desgevraagd uit dat zijn bedrijf sinds het uitbrengen van BlueDolphin interessante groeicijfers overlegt – jaarlijks tweehonderd á driehonderd procent – en daarmee op de radar van het Nederlandse Newion Investments verscheen. ‘Newion investeert graag in Europese bedrijven, en dan vooral in startups die de stap naar scale-up willen maken. Nee, wij noemen onszelf al een scale-up. Met veertig werknemers in dienst, ben je wel een serieus bedrijf aan het worden.’
Het zijn dan ook niet de minste partijen die op de saas-oplossing vertrouwen: Prinses Máxima Centrum, Rijksmuseum, PON Automotive, ANWB, maar ook de gemeenten Amsterdam, Eindhoven, Utrecht en Den Haag. Internationaal is BlueDolphin aan te treffen bij FIS Global en Superior Tank.
Fijne partner
Visser noemt Newion een ‘fijne partner’ omdat het naast kapitaal ook veel expertise en een netwerk meebrengt. Zo heeft de investeerder een reeks succesvolle investeringen in saas-producten achter de rug en tal van bedrijven geholpen tijdens hun eerste stappen op weg naar internationalisering.
Kennelijk hebben de gesprekken tussen ValueBlue en Newion ook Visser tot nieuwe inzichten gebracht. ‘Tijdens het onderzoeksproces dat Newion uitvoerde, kwam aan het licht dat Europa op de markt van enterprise-architectuurtools vooroploopt op de VS. Veel van deze tools komen van Europese bodem. Dat maakt het interessant. Newion gelooft dat wij met ons vooruitstrevend product marktleider in de VS kunnen worden. Europa loopt wereldwijd voorop en wij lopen weer met BlueDolphin in Europa voorop.’
Die ‘vooruitstrevendheid’ zit ‘m volgens Visser vooral in de gebruikersvriendelijkheid van BlueDolphin. Grip houden op het digitale landschap is voor veel grote organisaties lastig, wat alles te maken heeft met de complexiteit van de digitale transformatie. ‘Waar klassieke tools zich richten op een klein groepje experts die moeilijke modellen maken, zorgt BlueDolphin dat iedereen in de organisatie kan samenwerken aan begrijpelijke visualisaties en analyses over hoe de organisatie in elkaar steekt, om vanuit hier strategische verbeteringen door te voeren’, zegt Visser. ‘Daarnaast is BlueDolphin ‘in de cloud geboren’. Het is vanaf het begin op Microsoft Azure gebouwd, wat zorgt voor een veel hogere ontwikkelsnelheid en betere toegankelijkheid dan bij oudere on-premise tools.’
Meer, Newion verwacht dat ValueBlue/BlueDolphin op de markt van enterprise-architectuurtools, waarop al vijftien jaar zo’n beetje dezelfde tien spelers bewegen, een disruptieve rol gaat spelen.
Nieuw personeel
Het nieuwe kapitaal, vervolgt Visser, zal aangewend worden om het product inhoudelijk verder te ontwikkelen. Dat moet dan gebeuren via het aantrekken van nieuw personeel, en dan vooral ontwikkelaars. ValueBlue heeft daarvan nu vijftien in dienst en dat moeten er zeker dertig worden. Om de omzet te verhogen, ondergaat het commerciële team bovendien een uitbreiding met marketing- en salesmensen.
‘Of twee miljoen genoeg is?’, herhaalt de commercieel manager de vraag. ‘De komende tijd wel. Er dient zich nu een grote kans aan. We liggen al voor en deze investering helpt ons om net nog een paar stappen extra te zetten. Over hoe het daarna gaat, denken we nog niet na. Nu zijn we vooral opgetogen.’