Twee derde van alle bedrijven met SAP-licentie heeft geen plannen om over te schakelen op de S4/HANA-suite of heeft er nog geen beslissing over genomen. Dat blijkt uit een onderzoek van Rimini Street.
Rimini Street is een third party support provider voor Oracle en SAP en een Salesforce-partner. In hun enquête (die werd afgenomen bij bedrijven die Business Suite 7 of ouder gebruiken) zegt 35 procent van de ondervraagden dat ze geen plannen hebben om op S4/HANA over te schakelen. 32 procent zegt nog geen beslissing te hebben genomen.
De meest geciteerde redenen daarvoor zijn ‘gebrek aan financiën’, ‘geen zakelijke rechtvaardiging’ en de voorkeur om ‘maximaal te investeren in huidige applicaties’. In een vorig onderzoek, uit 2017, zei nog 65 procent van de respondenten dat ze geen plannen hadden om over te schakelen of het nog niet wisten.
Tachtig procent van de deelnemers zegt hun huidige SAP-systemen nog te willen laten meegaan tot ‘minstens’ 2025, dat is het jaar waarin SAP de stekker trekt uit zijn ondersteuning voor Business Suite 7. Ze geven aan veel geld te hebben geïnvesteerd in het implementeren en op maat maken van hun SAP-systeem en dat systeem nog jaren kan dienen om kritieke applicaties te draaien, zonder upgrades.
Wat de support van SAP betreft, zijn er ook klachten: maar vijf procent geeft aan dat de prijs die SAP vraagt voor ondersteuning het geld waard is. Bovendien laken veel respondenten ‘het gebrek aan ondersteuning voor maatwerk’ of ‘problemen die lang duren om opgelost te raken’.
Saillant detail bij deze cijfers en opmerkingen is dat Rimini Street zelf ook support verkoopt aan SAP-gebruikers.