Het Europees Octrooibureau (EOB) heeft tijdens een ceremonie in Wenen de Japanse scheikundige en engineer Akira Yoshino onderscheiden met de European Inventor Award 2019 in de categorie Non-EOB-landen. De Japanner ontving de prijs voor zijn pionierswerk in het veld van oplaadbare batterijen.
Yoshino vond de eerste moderne lithium-ionbatterij uit in 1983 door gebruik te maken van een veiliger anodemateriaal en een warmtegevoelig membraan. Vervolgens wist hij gedurende zijn lange carrière de oplaadbare-batterijtechnologie te verbeteren. Een technologie bovendien die in dienst staat van miljarden mobiele apparaten over de hele wereld. Daarmee staat de Japanner aan de wieg van een tijdperk van wereldwijde connectiviteit en technologische mobiliteit.
‘Yoshino heeft de basis gelegd voor de hedendaagse lithium-iontechnologie en -industrie, zijn uitvindingen zijn te vinden in de smartphones die mensen over de hele wereld met elkaar verbinden en maken ook de opkomst van elektrische voertuigen mogelijk’, sprak EBO-president António Campinos lovende woorden.
Nederlands tintje
In de Wiener Stadthalle woonden zo’n zeshonderd genodigden uit de wereld van het intellectueel eigendom, politiek, wetenschap, academici en zakenmensen de jaarlijkse bekendmaking bij. Het EOB eert uitvinders uit Europa en de hele wereld met een onderscheiding voor hun uitzonderlijke innovaties, die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de sociale ontwikkeling, technische vooruitgang en economische groei. De finalisten en winnaars in de vijf categorieën (Industrie, Onderzoek, MKB, Niet-EOB-landen, Lifetime Achievement) zijn gekozen door een onafhankelijke internationale jury van honderden individuele en teams van uitvinders.
De feestelijkheden kregen ook een Nederlands tintje. Zo legde materiaalwetenschapper Rik Breur beslag op de European Inventor Award 2019 in de categorie Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Breur ontwikkelde een niet-toxische folie als afweer tegen biofouling op scheepsrompen en vaste bouwwerken in zee. Zijn ‘stekelhuidje’ leidt tot efficiënter brandstofverbruik en is een milieuvriendelijk alternatief voor giftige verfstoffen.