‘Doen jullie dat ook?!’ Het is een verbaasde reactie die Martin Wuite, cio bij Wolters Kluwer, vaak hoort. Logisch. Niet iedereen weet dat Wolters Kluwer zich van traditionele uitgever ontwikkelde tot digital solutions provider. Vooral de laatste vijftien jaar ging het hard. Van de 19.000 medewerkers wereldwijd heeft twee derde een it-gerelateerde functie. Met hackathons, code games en global innovation awards worden ze uitgedaagd om te vernieuwen. ‘Content en domeinkennis zitten al 180 jaar in ons bloed. Daar hebben we technologie aan toegevoegd.’
Wat zijn ze schaars, de data-analisten en experts in kunstmatige intelligentie en machine learning. En wat willen tech-giganten als Google, Microsoft, Uber en Amazon ze graag hebben. Maar er zijn meer kapers op de kust. Wat te denken van Wolters Kluwer, dat vist in dezelfde vijver en zich minstens zo scherp positioneert om talent aan te trekken op de arbeidsmarkt (en te overleven in de War on Talent). ‘We positioneren ons niet meer als uitgever maar als tech-bedrijf’, zegt cio Martin Wuite.
Wie denkt dat dit een onbegonnen strijd is, moet even doorlezen. Wolters Kluwer heeft namelijk iets speciaals in huis als we Wuite mogen geloven. De troefkaart waarmee de bekendere tech-giganten worden uitgespeeld is ‘impact op mens en samenleving’. Wuite: ‘Op de momenten die er voor professionals echt toe doen, komen wij in beeld. Google levert technologie waar de klanten zelf iets mee mogen gaan doen. Wij leveren realtime-oplossingen voor op de werkvloer. Meer dan eens gaat het over precaire situaties. When it matters most, noemen we dat. De arts die aan het bed staat, wil op zijn smartphone zien welke medicijnen het geschiktst zijn. Daarmee bieden wij technisch talent iets dat inhoudelijk dieper gaat dan de andere tech-bedrijven.’
Boeken en tijdschriften
Wolters Kluwer – met het hoofdkantoor in Alphen a/d Rijn – heeft openstaande vacatures. En niet zo’n beetje ook. In Australië, Brazilië, Denemarken, Hongarije, Indonesië, Zuid-Korea, Mexico en nog een handvol andere landen zijn niewue krachten nodig. Ook in Nederland staan vele tientallen vacatures open, voor een aanzienlijk deel it-gerelateerd: domein-architecten, customer intelligence analisten, enterprise-accountmanagers, Java-ontwikkelaars, softwareontwikkelaars en technisch applicatiebeheerders kunnen zich melden.
En schrijvende redacteuren? Wolters Kluwer is toch ook van de vaktijdschriften? Wuite: ‘Jawel, ik zie er zo nu en dan nog wel eentje door het gebouw lopen. Maar inderdaad, het zijn er steeds minder. Dat komt door de transformatie die we hebben doorgemaakt. We waren een traditionele uitgever voor boeken en tijdschriften, met een marginale omzet in digital en online. Vandaag de dag bestaat nog maar tien procent van onze omzet uit print.’
Click! Snap! Handle!
De missie is helder: dicht op de klant zitten en toegevoegde waarde leveren voor de business. Praktische oplossingen worden voornamelijk digitaal aangeleverd door middel van ‘intuïtieve workflow-tools’, bestemd voor artsen, verpleegkundigen, advocaten, juristen, accountants, fiscalisten en mensen werkzaam in het (hoger) onderwijs en de chemische industrie. Wuite: ‘Klanten verwachten van ons dat we hen laten zien hoe ze hun werkprocessen kunnen verbeteren.’
Wuite geeft een voorbeeld op het gebied van risicomanagement in de chemische industrie: ‘Een olieplas op een boorplatform. Vroeger moest er een expert worden ingevlogen om de zaak te onderzoeken en een rapportage te maken. Dat duurde eindeloos. Nu doen we dat anders. Er wordt een foto gemaakt, geregistreerd in de cloud, met kunstmatige intelligentie geanalyseerd en meteen teruggestuurd met bijbehorende rapportage. Click! Snap! Handle! De doorlooptijd van incidenten hebben we op die manier drastisch kunnen terugdringen.’
Cultuur van innovatie
De business van bedrijven en organisaties wordt steeds complexer. De productiviteit moet omhoog, de kosten moeten omlaag. Het moet sneller, eenvoudiger, innovatiever. En digitaal. Ga er maar aan staan. De slimme lezer begrijpt dat dit ook voor Wolters Kluwer zelf geldt. Snel schakelen is het devies. Dat vraagt om een wendbare organisatie, waarin talent vroeg of laat (het liefst vroeg) komt bovendrijven. Wuite: ‘Wij kunnen alleen vernieuwende oplossingen aanleveren omdat we een cultuur van innovatie hebben neergezet. Dat bedoel ik letterlijk. Elke dag moeten we onszelf heruitvinden en samen met de klant onze oplossingen evalueren.’
Fundamenten onder het personeelsbeleid zijn diversiteit (qua persoonlijke achtergrond, afkomst, geslacht, nationaliteit, leeftijd en geloofsovertuiging, training en opleiding (fysiek en virtueel) en persoonlijke uitdagingen. Vakinhoudelijke uitdagingen vinden mensen in het bouwen aan vernieuwende producten en door het bijwonen van hackathons, global innovation awards en code games. De bedoeling is medewerkers zodanig te prikkelen dat ze met ideeën komen die echt zijn te implementeren.
Online-beslistool
Een mooi voorbeeld daarvan is UpToDate, een online-beslistool voor medici. Wuite vertelt dat dit product door Wolters Kluwer is ontwikkeld. ‘UpToDate is gekoppeld aan het patiëntendossier, levert medicijninformatie, geeft een diagnose en een behandelplan op het moment dat de verpleegkundige aan het bed het nodig heeft. UpToDate wordt door 99 procent van alle Nederlandse ziekenhuizen gebruikt. Wereldwijd gebruiken 1,7 miljoen medici de tool. Je kunt je voorstellen dat het veel voldoening geeft als je kunt werken aan dit soort belangrijke en soms zelfs levensreddende producten.’
De mogelijkheden om nieuwe innovaties te bedenken, zijn eindeloos. En de systematiek voor talentontwikkeling die Wolters Kluwer heeft opgetuigd, is weldoordacht. Naast de al genoemde trainingen en hackathons bevinden zich seminars en buitenlandse stages in het aanbod. Ook zijn er allerlei mogelijkheden voor job-rotatie (lees: switchen tussen divisies). Maar daarmee is de medewerker weer aan zet. Want cadeautjes worden er in Alphen a/d Rijn niet uitgedeeld. Wuite: ‘Het komt je hier niet aanwaaien. We nemen niemand bij het handje. Medewerkers krijgen mogelijkheden aangereikt maar zijn verantwoordelijk voor hun eigen loopbaan. Dat vraagt om een proactieve houding.’
Firecracker
Recente overnames zeggen veel over het bedrijf dat Wolters Kluwer wil zijn. Zo werd eVision overgenomen, een bedrijf dat zich bezighoudt met het vastleggen en afhandelen van incidenten in de chemische industrie. Ook gekocht werd Enablon, dat softwarematige oplossingen levert om organisaties duurzaam te maken. En Firecracker, een tool voor e-learning en studieplanning die in de VS door twintig procent van de medische studenten wordt gebruikt. In 2018 nam Wolters Kluwer voor 166 miljoen euro aan bedrijven over. In 2017 zelfs voor 313 miljoen euro. Inmiddels heeft het concern kantoren in meer dan veertig landen en een omzet van 4,3 miljard euro.
Wuite concludeert: ‘De content is er altijd geweest. Specialisten met domeinkennis had Wolters Kluwer 180 jaar geleden al. De technologie werd daar in de afgelopen vijftien jaar aan toegevoegd. De data wordt verzameld, geanalyseerd, verrijkt met meta-data en omgezet naar producten die voor onze klanten het verschil maken. Dat proces van vernieuwen gaat alsmaar door. Ik werk hier nu twintig jaar. Mijn werk is in die periode totaal veranderd. Naast domeinkennis is verandering de enige constante die ik zie.’
Als de veranderingen van de afgelopen twintig jaar al zo’n invloed hebben op het werk van Wuite, wat is er dan de afgelopen twee eeuwen niet allemaal gebeurd? Dat is bijna niet te bevatten. Als Jan Berend Wolters, die in 1836 een boek- en papierwinkel begon in Groningen, een blik had kunnen werpen op het tech-bedrijf van 2019, had hij zich waarschijnlijk verslikt in zijn boterham. En was hij spontaan van zijn stoel gevallen.
Dit artikel verscheen in Computable Magazine 2019, nr.4.