Internetveiligheid blijft de grootste zorg van Nederlanders. Bij Belgen staat dit op de tweede plaats, na financiële zekerheid. Dat blijkt uit de Unisys Security Index, een onderzoek bij meer dan 13.000 volwassenen in dertien landen, waaronder meer dan duizend in België en Nederland.
Na een flinke daling van de digitale zorgen in 2018 staat dit in Nederland nu bijna weer terug op het niveau van 2017, met 131 indexpunten. 100 betekent ‘enigszins bezorgd’, 200 is ‘zeer bezorgd’ en 300 ‘extreem bezorgd’.
‘Cybercriminelen en virussen worden slimmer en gebruiken steeds geraffineerdere methodes om in te breken op computers en netwerken’, zegt Jeroen Zonnenberg, veiligheidsadviseur bij Unisys. ‘Nederlandse media rapporteren steeds vaker hacks en datalekken en dat weerspiegelt zich in het zorgniveau. We gebruiken bovendien meer verbonden, slimme apparaten, zoals smartphones, beveiligingscamera’s en slimme thermostaten, die allemaal een potentieel beveiligingsrisico vormen. Het ligt voor de hand dat onze zorgen over de veiligheid van al deze nieuwe technologieën toenemen. Ook de zorgen die mensen hebben over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens die ze op onze mobiele apparaten meedragen, onderstreept de noodzaak voor overheden en bedrijven om samen te werken aan innovatieve manieren om mobiele communicatie in openbare ruimtes te beschermen.’
Meer dan de helft van de jongere Belgen maakt zich vooral zorgen over het nakomen van hun essentiële financiële verplichtingen (162 punten), gevolgd door internetveiligheid (160), persoonlijke veiligheid (150) en de nationale veiligheid (142). De algemene veiligheidsindex van België ligt nu op 153 – een kleine daling ten opzichte van 155 in 2018 – terwijl het wereldwijde gemiddelde van de onderzochte landen 175 bedraagt. De Filipijnen scoorden het hoogst met een indexscore van 234 en Nederland noteerde de laagste score: 115.
In België is de helft van alle respondenten dan weer bezorgd dat hackers mogelijk toegang kunnen krijgen tot hun bankrekeningen via contactloze betaalmethoden (51%) en e-wallets zoals PayPal of Apple Pay (51 procent). Deze bezorgdheid over hacking stijgt tot 63% voor online-bankieren, de meest gebruikte betaalmethode. Voor mobiele apps, zoals Payconiq by Bancontact, wordt het risico met 44 procent iets lager ingeschat.
Deze bezorgdheid over contactloze betalingen heeft als resultaat dat 64 procent niet van plan is dergelijke betaaltechnologieën in de toekomst te gebruiken. Dit gebrek aan vertrouwen in contactloze betalingen kan voortkomen uit het idee dat twee derde (67 procent) van de respondenten verwacht dat slimme betaalterminals en smartphones dit jaar zullen gehackt worden. 88 procent van de respondenten zijn ook niet van plan zijn om cryptogeld als betalingsmethode te gebruiken vanwege beveiligingsproblemen of omdat ze er totaal geen interesse in hebben.
Hey Google, ik ben bezorgd
83 procent van de Nederlanders gebruikt thuis geen spraakgestuurde technologie, zoals Amazon Alexa of Google Home, maar de acceptatie van slimme luidsprekers groeit wel. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid (79 procent) van de respondenten denkt dat spraakgestuurde technologie het voor organisaties mogelijk maakt om hun persoonlijke gesprekken voor commerciële doeleinden te gebruiken. Nog eens negen procent toont zich bezorgd over de mogelijkheid dat slimme sprekers je thuis kunnen afluisteren, maar gebruikt de technologie toch.
Ook de zorgen over persoonlijke veiligheid zijn in Nederland aanzienlijk toegenomen en staan nu op 114 indexpunten, zeven punten hoger dan in 2018. Zo voelen Nederlanders zich meer bezorgd over ongeautoriseerde toegang tot of misbruik van hun persoonlijke informatie. Een meerderheid van 54 procent vindt dat Nederlandse bedrijven onvoldoende maatregelen genomen hebben om hun persoonlijke data te beschermen, zelfs nadat de GDPR vorig jaar van kracht werd. Dit jaar maakt 45 procent van de Nederlandse respondenten zich zeer tot extreem zorgen over identiteitsdiefstal, tegenover 41 procent vorig jaar.