Klantgedrag veranderd snel, nieuwe kanalen komen steeds sneller op en verwachtingen worden hoger. Retailers worstelen met deze veranderingen, sommige succesvol maar we zien ook retailers verdwijnen. Manutan Nederland heeft het gepresteerd om met daadkracht een mensgerichte transformatie te doorgaan. Kernsystemen zijn vervangen maar belangrijker is dat de medewerkers een centrale rol hebben gekregen. Resultaat is een effectieve overgang en nog binnen tijd en budget. De jury van de Computable Awards 2019 in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf nomineert daarom het project ‘Business Processes and Systems Alignment’.
Het project kenmerkt zich door korte communicatielijnen, zowel directie als medewerkers kregen een rol in het project. Het familiebedrijf zorgde hierdoor ervoor dat technologie kan doen wat het moet doen, maar dat de mensen het persoonlijk konden maken. Erp en andere verbonden systemen zijn vervangen waardoor de dienstverlening naar de klant makkelijker, maar vooral een betere ervaring kan bieden aan de klant.
Juryoordeel
Het project is volgens de jury van de Computable Awards 2019 in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf een prachtig daadkrachtig en mensgericht voorbeeld van een transformatie naar een omni-channel gericht bedrijf. Medewerkers zijn echt vrijgemaakt om mee te werken aan de transformatie, tijdelijk vervangend personeel zorgde ervoor dat de huidige dienstverlening naar de klant niet in gevaar kwam. Ook de directie wilde duidelijk betrokken zijn. Niet door op afstand te sturen maar in de realiteit van het project te gaan staan. Zij woonden regelmatig stand-up en projectupdates bij.
Uiteraard heeft Manutan Nederland gebruikt gemaakt van ervaring bij de transformatie in andere landen binnen de Manutan Group. Ook heeft Prodware kennis en ervaring bijgedragen. Tevens volgende ze de insteek om zo dicht mogelijk bij de standaardsoftware te blijven. De jury wil echter benadrukken dat Manutan Nederland duidelijk heeft gekozen om niet zomaar te vertrouwen op deze aspecten. Het familiebedrijf-aspect komt duidelijk naar voren in de fun activiteiten, het inrichten van speciale projectruimte om stoom af te blazen en het gezamenlijk vieren van het resultaat.