KPN introduceert op de zakelijke markt een beheerde werkplek, gebaseerd op Microsoft 365. De nieuwe werkplek is geschikt voor bedrijven van vijf tot enkele duizenden werknemers. Met Microsoft 365 biedt KPN klanten de laatste versie van Windows en de Office-applicaties, gecombineerd met werkplekbeveiliging.
De nieuwe dienst past in de strategie van KPN om te focussen op it-diensten die sterk verbonden zijn met connectiviteit. Het bedrijf heeft daarvoor een samenwerking met Microsoft gesloten.
Volgens KPN is het migreren, implementeren en beheren van werkplekken een tijdrovende taak waar veel expertise voor nodig is. Door deze taken uit handen te geven, worden tijd en geld bespaard. De klant krijgt een op Microsoft 365 gebaseerde werkplek die door KPN of een businesspartner beheerd wordt. De werkplek is voorzien is van de laatste updates, technologieën en hulpmiddelen. Daarbij kunnen medewerkers gebruik blijven maken van hun overige bedrijfsapplicaties. Het bedrijf heeft verschillende werkprofielen ontwikkeld, toegesneden op een aantal typen medewerker. Ook biedt het klanten ondersteuning om medewerkers te leren omgaan met deze cloudwerkplek.
Overigens blijkt uit recent onderzoek van cloudbeveiliger Zscaler dat legacysystemen vaak een sta-in-de-weg vormen bij de uitrol van de cloud-kantoorsuite van Microsoft. In een reactie hierop laat KPN weten ‘dat de overgang naar de cloud voor sommige organisatie soms als moeizaam wordt ervaren. Als partner begeleidt KPN de klant stap voor stap in een succesvolle overgang van de werkplekken naar de cloud.’