Amazon heeft met Storefronts een platform gelanceerd voor mkb’ers die eigen collecties willen verkopen. Middelgrote en kleine bedrijven kunnen zichzelf in de online etalage plaatsen en hun verkopen omhoog stuwen. Zo’n twintigduizend ondernemers hebben inmiddels een plaatsje gekregen in de digitale vitrine. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Amazon te nomineren in de categorie Leverancier van het Jaar voor het MKB.
Volgens Amazon is de helft van de aangeboden items op de website al van middelgrote en kleine bedrijven afkomstig. Maar vooral die kleine verkopers willen nog wel eens ondersneeuwen in het geweld van Amazon. Consumenten kunnen uit miljoenen producten kiezen en komen doorgaans lastig uit bij de mkb’ers. Op Storefronts is de klant slechts ‘een paar klikken’ verwijderd van de retailer.
Met een selectie van 25 productcategorieën, zoals dierenbenodigdheden en back to school, is het erg overzichtelijk. Naast hun producten zetten de verkopers ook zichzelf in de kijker. Met een persoonlijk tekstje en een foto krijgt de klant een goed beeld bij wie hij koopt. Het platform moet de wereldwijde verkoop voor deze verkopers stimuleren. Storefronts is live gegaan in Amerika, Engeland en Duitsland. Dat laatste land wordt steeds vaker door Nederlandse spelers ingezet als onderdeel van een platformstrategie.