De Griekse verzekeraar Eurolife ERB is tijdens de Impact Bite (Business IT Excellence) Awards 2019 dankzij Nederlandse inbreng in de prijzen gevallen. Om risico’s te beoordelen en fraude terug te brengen, bedient de assuradeur zich van een op artificial intelligence gebaseerde oplossing. Aan de basis van dat fraudepreventiesysteem staat het Utrechtse softwarebedrijf Friss.
Met behulp van ai heeft Eurolife ERB, een grote speler op de Griekse verzekeringsmarkt, in samenwerking met Friss een proces gecreëerd van geautomatiseerde risicobeoordeling, zodat schades sneller, completer en veiliger zijn te regelen. Dit werkt niet alleen een betere klantenservice in de hand, maar levert ook een aanzienlijke bijdrage aan de netto portefeuillewaarde.
John Kostoglou, cio van Eurolife ERB, steekt zijn vreugde niet onder stoelen en banken. Hij is niet alleen ‘enorm trots op het winnen van deze award’, hij vindt het ook ‘fantastisch om erkenning te krijgen voor de focus op innovatie en digitale transformatie’. ‘Voor alle verzekeringsmaatschappijen geldt dat de kans op fraude zeer hoog is, met name als het gaat om verzekeringen voor motorrijtuigen’, zegt Kostoglou. ‘Met behulp van Friss kunnen we voortaan grote risico’s en fraude in realtime detecteren.’
Simon Staadegaard, salesmanager bij Friss, merkt op dat de award (in de categorie It Business Process Improvement) laat zien dat de verzekeringsbranche werkelijk waarde hecht aan de kracht van onze ai-oplossingen in combinatie met Friss’ diepgaande kennis van de branche. ‘Het project met Eurolife ERB is soepel verlopen. De oplevering was op tijd en binnen budget. Samen kijken we uit naar een mooie toekomst zonder fraude.’
Deelname aan de Impact Bite Awards staat open voor alle bedrijven, in alle bedrijfstakken, die met succes it- en technologische systemen hebben geïntegreerd en/of initiatieven hebben genomen op het gebied van it- en communicatie-infrastructuur die hun zakelijke doelen ondersteunen.