De Amerikaanse crm-leverancier Salesforce neemt Tableau Software over. Dat eveneens Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in data-analyse. Hiermee wil Salesforce zijn klanten beter inzicht geven op hun data. De organisatie betaalt 15,7 miljard dollar voor de overname middels een aandelentransactie.
Tableau biedt een data-analyseplatform. Het bedient naar eigen zeggen meer dan 86.000 organisaties wereldwijd, zoals Verizon, Schneider Electric en Netflix. De data-analyse-mogelijkheden van Tableau worden toegevoegd aan Salesforce Customer 360, een platform dat alle klantdata verspreid over verschillende bronnen en in één dashboard toont, en de ai-tool Einstein. Hiermee krijgen klanten nog beter inzicht in hun data om slimmere beslissingen te maken, goede klantervaring te bieden en om innovatie te versnellen.
‘Tableau helpt klanten om data te begrijpen, terwijl Salesforce bedrijven helpt hun klanten beter te begrijpen en daardoor het klantcontact te verbeteren. Door deze platformen samen te brengen kunnen we het beste van beide werelden aan onze klanten bieden’, aldus Marc Benioff, voorzitter en co-ceo van Salesforce.
Tableau blijft zelfstandig opereren onder de bestaande merknaam. Ook blijft het gevestigd in Seattle en Washington en onder leiding staan van algemeen directeur Adam Selipsky.