Vandaag de dag is de rol van de cio en andere it-verantwoordelijken belangrijker dan ooit tevoren. Zij moeten inspelen op de veranderende dynamiek van hun personeelsbestanden, veranderende bedrijfsdoelstellingen en nieuwe technologieën. Ook moeten zij it-strategieën doorvoeren die hun bedrijven efficiënter en daarmee winstgevender maken. Dit geldt niet enkel voor ’s werelds grootste bedrijven, ook kleinere bedrijven kampen met die uitdagingen. In plaats van het wiel zelf uit te vinden, kunnen kleine bedrijven een voorbeeld nemen aan hun 'grote broers'.
Mijn collega’s en ik werken nauw samen met it-managers en cio’s van veel van ’s werelds grootste organisaties. We wilden graag een beter inzicht krijgen in de manier waarop zij deze concurrerende prioriteiten aanpakken. Dit vormde voor ons de aanleiding om meer dan duizend besluitvormers op het gebied van it, security en engineering van bedrijven met een omzet van ten minste een miljard dollar te onderzoeken. Dit onderzoek geeft een compleet beeld van de manier waarop zij hun bedrijf managen en ontwikkelen op het vlak van technologie.
Hoe ziet een op de toekomstgerichte organisatie eruit?
Door te inventariseren hoe deze respondenten zich opstellen, hebben we een duidelijk beeld kunnen schetsen van hoe een toekomstgericht bedrijf eruitziet. Dit is hoe andere bedrijven hun voorbeeld kunnen volgen:
- Gebruik cloud-apps met een hybride mindset
Steeds meer grote organisaties maken gebruik van cloud-apps als aanvulling op hun on-premise systemen. Terwijl 75 procent van de respondenten ten minste enkele apps in de cloud gebruikt, is een meerderheid van de grote bedrijven van plan om nog steeds ten minste een derde van hun applicaties op locatie te draaien.
- Iaas-gebruik verhogen
Het ontwikkelen van een portfolio van saas-apps is al een goede indicator van toekomstgerichtheid, maar het ontwikkelen van applicaties in de cloud is pas echt vooruitstrevend. Zestig procent van de respondenten geeft aan dat de iaas-adoptie in het komende jaar zal verhogen, wat suggereert dat een aanzienlijk aantal respondenten van plan is om zijn infrastructuur in de cloud onder te brengen.
- Digitale transformatie nastreven
De helft van onze respondenten is begonnen met het maken van een plan of zelfs al het uitvoeren van een formele strategie om hun bedrijfsvoering en processen te digitaliseren.
- Prioriteit geven aan de digitale ervaring van klanten door middel van digitale transformatie
Een op de vijf respondenten die actief werken aan een digitale transformatie, erkent klantervaring als de nummer één reden om een digitale strategie te volgen. De verbetering van de digitale klantervaring is de belangrijkste prioriteit.
- Omarm de ontwikkeling van agile apps
85 procent van de respondenten die hebben geïnvesteerd in digitale transformatie maakt gebruik van containerisatie, microservices, functions-as-a-service of de toepassing van de agile ontwikkelmethode om app-development te versnellen.
- Kies voor een zero trust-strategie
In plaats van te leunen op veronderstelde ‘vertrouwde netwerken’ voor werknemers en partners, gaat men er bij zero trust vanuit dat traditionele perimeters niet genoeg zijn. Een nieuwe aanpak maakt veilige toegang mogelijk, ongeacht de locatie, het apparaat of het netwerk. Zestig procent van de respondenten werkt aan of is van plan om zero trust in hun security-practices te integreren.
- Gebruik een sterk mfa-type
Grote organisaties passen een sterke multi-factorauthenticatie (mfa) toe om gebruikers en waardevolle informatie te beschermen. Ruim de helft van de respondenten geeft aan eenmalig gegenereerde softwarematige wachtwoorden te gebruiken, 36 procent fysieke en U2F-tokens en een op de drie biometrische factoren.
Tijd en middelen
De toepassing en implementatie van technologie staat centraal in de bovengenoemde it- strategieën. Het is begrijpelijk dat ondernemingen niet altijd over de tijd en middelen beschikken om deze vijf punten tegelijkertijd aan te pakken. Maar duidelijk is dat het toekomstbestendig maken van je organisatie een proces is dat aandacht en investeringen vraagt aan elke partij die over tien jaar nog steeds succesvol wil zijn.
Aangezien de onderzochte bedrijven rendement zien op hun investeringen, is het mogelijk om te veronderstellen dat ze zullen blijven zoeken naar nieuwe manieren om te innoveren. Het is voor kleinere ondernemingen dan ook zeker verstandig om dit voorbeeld te volgen.
Voor meer informatie, zie hier volledige rapport.
Auteur Walter Geers is countrymanager Okta Benelux.
Grote bedrijven zijn log, bureaucratisch en hiërarchisch door de wet van remmende voorsprong in de vorm van allerlei compliance regels. Zo valt in het rapport te lezen dat na de EU-verordening inzake gegevensbescherming (GDPR) in de Verenigde Staten nieuwe wetgeving op het gebied van de gegevensbescherming goedgekeurd wordt. Meer dan de helft van de respondenten ziet de snel veranderende privacywetgevingen als één van de grootste zorgen.
Auteur noemt niet één keer deze meest dominante zorg terwijl het toekomstbestendig maken van een organisatie steeds meer om de naleving van wetgeving gaat. Grote bedrijven die nu nog de belasting ontwijken, milieuvervuilend zijn of mensenrechten schenden hebben straks geen toekomst meer. De keerzijde van de digitale transformatie is namelijk een grotere mate van transparantie in de bedrijfsvoering.
@Ewout
Persoonlijk ben ik wat scpetischer tav. GDPR en compliance. Compliance in de USA is ooit uitgevonden om het management te vrijwaren van schadeclaims, mocht er een datalek voorkomen. De GDPR zegt op te komen voor de belangen van consumenten/klanten, maar is vanwege de toenemende hoeveelheid datalekken en te weining mankracht, in de huidige vorm niet echt effectief. Bovendien zijn het niet de direct getroffenen die schadeloos worden gesteld maar is het de regering die opgelegde boetes ontvangt, en lijkt de wetgeving meer op een nieuwe vorm van belasting (zie snelheidsbekeuringen).
In feite is de digitale revolutie van de laatste jaren juist mogelijk gemaakt door het gebrek aan (grensoverschrijdende) transparantie, vooral op fiscaal gebied, wat de enorme groei mogelijk maakte van bijvoorbeeld de sociale media.
En wat betreft de mensenrechten: in China worden mensen tegenwoordig gemanaged middels social media en zijn het de autoriteiten die een volledig transparante view hebben op de handel en wandel van hun burgers in plaats van omgekeerd.
Transparantie is altijd het unieke eigendom geweest van heersers en machthebbers en wordt gebruikt om macht uit te oefenen. Zoiets komt niet niet makkelijk in handen van burgers.
KJ,
Digitale transformatie zorgt niet alleen voor een transparantie in de handel en wandel van burgers. Als gevolg van de nieuwe datasynthese mogelijkheden zijn verschillende organisaties gestraft en bestuurders berispt zoals de cases van eerdere Paradise- en Panamapapers laten zien. Verweesde datasets van een back-up leveren veelal een onbedoelde transparantie op als bestuurders zich niets meer van de besluitvorming kunnen herinneren.
Vanuit het Machiavellisme is met name sociale media een ‘disruptive technology’ voor machthebbers & heersers. Want het weggooien van Whatsapp bericht over het voorstel van afschaffing dividendbelasting is dus net zo zinloos als de uitgeprinte e-mail over het bonnetje van Teeven door de papierversnipperaar halen.
@Ewout
De panama-papers zijn via een klokkeluider (WikiLeaks) aan het licht gekomen. Ik kan mij vaagweg herinneren dat voor het bonnetje van Teeven een al gedecommisioneerd SAP systeem is gerestored ( https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/26/nieuwe-onthulling-pleit-icters-vrij-1585068-a39718 ). Dus wat dat betreft heb je gelijk.
Maar: kijk nu eens hoe het met de oprichter van WikiLeaks gaat: die staat op het punt om uitgeleverd te worden aan de USA.
En kijk ook eens hoe het nu gaat met de transparantie van MinJus betreffende het WODC en de trias politica aangaande de aanklacht tegen Wilders die naar het nu blijkt vanuit de VVD te zijn opgezet:
https://www.geenstijl.nl/5148126/stameltv-grapperhaus-kan-klokkenluidersjacht-die-niet-uit-te-leggen-is-niet-uitleggen-in-interview/
Het voortbestaan van bedrijven als Facebook zal dan ook grotendeels afhangen van de data-gerelateerde diensten die Zuckerberg aan machthebbers kan aanbieden.
KJ,
Keuze van Grapperhaus aangaande klokkenluiders is inderdaad opmerkelijk maar valt in lijn met mijn eerdere reactie over hiërarchische organsaties waar vaak een cultuur van macht & angst heerst. Bevindingen van de Erfgoedinspectie naar aanleiding van het debacle met het bonnetje van Teeven maken echter duidelijk dat de overheid steeds vaker gaat struikelen in geloofwaardigheid door de digitale transformatie. En de tipgevers maken het journalisten makkelijk wat uiteraard ook geldt voor spionnen want de scheidslijn hiertussen is ondertussen heel dun geworden.
Het ‘zero trust’ principe in opinie van auteur gaat om controle op de voordeur maar het rechercheren in open bronnen zoals een back-up met onduidelijk eigenaarschap levert een nieuwe vorm van onderzoeksjournalistiek via de achterdeur op waar hoge ambtenaren zenuwachtig van worden omdat ze met naam en functie aan besluitvormingsprocessen te koppelen zijn.