Het Franse Toucan Toco, specialist op het gebied van data-storytelling, heeft een innovatiewedstrijd van investeringsbank Bpifrance gewonnen. Het bedrijf ontvangt 1,3 miljoen euro, de helft is een gift voor de verdere uitbouw van de r&d, de andere helft een lening om innovatieprojecten te co-financieren.
Data-storytelling is het visualiseren van bedrijfsinformatie, zodat medewerkers betere beslissingen kunnen nemen. Een ceo wil bijvoorbeeld weten hoe zijn bedrijf er financieel voorstaat zonder dat hij hiervoor tien verschillende Excel-sheets hoeft te bekijken, een marketeer wil direct zien hoe zijn campagnes presteren en de hr-manager heeft baat bij inzicht in het ziekteverzuim binnen de organisatie. Het platform van Toucan Toco brengt verschillende databronnen binnen een organisatie samen en zorgt door middel van visualisaties voor overzicht.
Met het geld wil Toucan Toco onder andere een ‘Smart Partner Platform’ opzetten. Zo kunnen partners, van consultancy-bedrijven tot software-leveranciers en it-integrators, zelf connectoren ontwikkelen en informatiesystemen koppelen aan het platform van Toucan Toco. Een connector, die bijvoorbeeld een specifiek financieel systeem koppelt aan een hr-applicatie, kan via het platform ook aangeboden worden aan andere klanten of worden aangekocht door andere partners. Hiermee verdient een partner de investering voor het ontwikkelen van de connector weer terug. Het platform maakt bovendien gebruikt van artificial intelligence (ai) om de toegevoegde code en nieuwe content te controleren op fouten en de veiligheid van de data te garanderen.
Toucan Toco werd in 2014 opgericht en heeft ondertussen vijfenzeventig mensen in dienst en meer dan honderd klanten, waaronder BNP, Crédit Agricole en ADP. In 2018 opende het bedrijf kantoren in onder andere Nederland, Spanje en Italië recent kwam er een vestiging in de Verenigde Staten. Bijzonder aan de van origine Franse scale-up is dat het bedrijf nooit gebruik heeft gemaakt van externe financiering.