Mijn dochters zijn aan het puberen. Ze zijn er vroeg bij, maar dat talent hebben ze van hun moeder. Het is de nachtmerrie van elke vader dat je dochters ineens hun eigen gang gaan en zelf beslissingen denken te moeten nemen. Het schijnt goed voor hun ontwikkeling te zijn, maar je houdt af en toe je hart vast. Je moet er toch niet aan denken dat ze op een dag thuiskomen en ineens gothic zijn. Dat je ’s ochtends de woonkamer in loopt en dan zit er ineens zo’n lelijke vleermuis aan de ontbijttafel.
De kans hierop wordt wel steeds kleiner, want de jeugd van tegenwoordig is niet meer één stijl. Ze zijn het ene moment een ‘emo’-meisje en het volgende moment ‘kak’. Een van de oorzaken hiervan is de introductie van iTunes. Wij moesten vroeger een stijl kiezen die we leuk vonden en daar bijpassende kleding bij zoeken. Wij hadden beperkt budget en moesten nog zo’n twintig gulden betalen voor een elpee. Later kwam daar de cd en de euro voor in de plek en werd een album ineens drie keer zo duur. Geen wonder dat we massaal ‘gratis’ gingen downloaden toen we de kans kregen.
iTunes Store en iPod
ITunes en het vervolg daarop, de iTunes Store en de iPod brachten daar verandering in. We gingen ineens betalen voor content, maar het werd ook makkelijker en goedkoper om niet meer hele albums maar losse nummers aan te schaffen. Ook had je met de introductie van de iPod ineens een jukebox in je broekzak met gigabytes muziek.
Je hoefde niet meer voor één genre te kiezen maar je had de hele muziekbibliotheek tot je beschikking. Je hoefde niet meer gothic, hardrocker of gabber te zijn. Je kon als een kameleon constant van kleur veranderen. Daarbij doe je niet veel te veel mascara op je wimpers voor maar één nummer.
Ingehaald door Spotify
iTunes stopt er nu mee. Ze wordt vervangen door andere Apple-diensten, want ook Apple is inmiddels ingehaald door allerlei streamingsdiensten zoals Spotify. Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke gevolgen dit gaat krijgen. En mocht u benieuwd zijn wat mijn stijl was in de jaren ’80 toen ik puber was? Daar gaat u nooit achter komen, want de foto’s waarop ik sta, in een getailleerd colbertje met schoudervulling, heb ik inmiddels allemaal verbrand.
Beetje een vergezocht verhaal om je punt te maken, dat van die lelijke vleermuis.
Je hebt inderdaad veel meer keuzevrijheid dan vroeger, daar tegenover staat dat je veel meer gebombardeerd wordt met marketing geweld om je maar in je eigen keuze bubbel te houden.