Het van oorsprong Russische securitybedrijf Kaspersky Lab onthult een nieuw logo en merkstrategie. De naam Lab verdwijnt ook. Het bedrijf wil zo zijn ‘transformatie van antiviruslaboratorium naar wereldwijde technologieleider op het vlak van geavanceerde beveiligingsproducten en -diensten’ duidelijk maken, zegt het.
De nieuwe merkstrategie weerspiegelt de verschuiving van cybersecurity naar zogeheten cyber-immuniteit, zegt country manager Martijn van Lom. ‘Digitale veiligheid gaat verder dan bescherming van computers. In een wereld waarin iedereen en alles met elkaar verbonden is, moeten we ervoor zorgen, dat ons hele ecosysteem beschermd is. Mens en technologie werken intensief samen waarbij er nauwelijks nog verschil is tussen een online- en offline-wereld. Dat betekent dat veiligheid al geborgd moet zijn bij het ontwerp van systemen en processen. Dat is heel anders dan een optionele beveiligingslaag toevoegen aan bestaande producten, processen en systemen.’
In de Benelux wordt de nieuwe merkstrategie gefaseerd uitgerold. Naar verwachting zijn alle aanpassingen begin 2020 gerealiseerd. Onderdeel van de nieuwe merkstrategie is de nieuwe visuele identiteit van Kaspersky. Zo heeft het bedrijf een nieuw logo gebaseerd op geometrische en mathematische exacte lettervormen. Het oude logo dateerde al van 1997 en was aan vervanging toe.
‘Sinds die tijd is er zoveel veranderd dat we ons eigenlijk nauwelijks meer herkenden in die visuele identiteit. Dit nieuwe logo plus aangepaste bedrijfsnaam waarbij het woord ‘Lab’ komt te vervallen, passen bij onze nieuwe missie en de ambitie om wereldwijd cyber-immuniteit te realiseren’, aldus Andrew Winton, vicepresident marketing bij Kaspersky.