Gemeente ‘s-Hertogenbosch gaat het beheer van de openbare ruimte voor een deel regisseren via Op Orde, een cloudtoepassing voor business process management (bpm). De toepassing vereenvoudigt de stappen die medewerkers van de gemeente doorlopen bij bijvoorbeeld onderhoud aan straatverlichting of wegdek.
Op Orde automatiseert de verslaglegging in de buitenruimte. Het systeem ondersteunt de melding en afhandeling van calamiteiten en voegt zich naar de werkwijze die medewerkers zijn gewend.
Zo worden meldingen van kapotte straatlantaarns of een verstopte riool via het systeem geautomatiseerd verwerkt. Medewerkers ontvangen instructies over de correcte handelswijze en wie ze wanneer moeten inlichten. Het systeem maakt dossiers aan en kan zelfs de kosten opmaken, zodat de gemeente deze kan verhalen op de veroorzaker of inzichtelijk kan maken voor de belastingbetaler.
Automatische stappen
Deze werkwijze bespaart de medewerkers veel tijd, aldus de leverancier. ‘Het systeem laat gebruikers automatisch de juiste stappen ondernemen, afgeleid van wat deze eerder hebben ingevuld’, vertelt medeoprichter Jeroen Lugte. ‘Daarbij vult het de gebruiker naadloos aan door tijdrovende handelingen deels zelfstandig uit te voeren en zorgen over de administratie weg te nemen.’ Het systeem is voor een groot deel zonder tussenkomst van programmeurs te configureren.
Op Orde is een softwarebedrijf uit Capelle aan den IJssel. Onder de klanten bevinden zich diverse gemeenten, milieudiensten, vastgoedorganisaties, installatiebedrijven, waterschappen en woningbouwcorporaties. Onder meer provincie Zuid-Holland en de gemeenten Oss, Den Haag, Dongen, Diemen en nu dus ‘s-Hertogenbosch gebruiken het systeem.