Het management van energie- en nutsbedrijven onderschat vaak de voordelen van intelligent automation voor bijvoorbeeld de klanttevredenheid en kostenbesparing. Toch zijn al veel bedrijven om. Zelfs in Nederland gebruiken zij relatief vaak procesautomatisering met kunstmatige intelligentie (ai), zij het op kleine schaal. Dat concludeert Capgemini in een nieuw onderzoeksrapport.
40 procent van de Nederlandse leidinggevenden in de energie- en nutssectoren onderschat de voordelen van intelligent automation voor klanttevredenheid, blijkt uit het onderzoek. Wereldwijd ligt dit percentage op 48. Ruim een kwart van de Nederlandse ondervraagden beseft niet wat deze technologie kan betekenen voor de besparing van kosten. Wereldwijd is dit bijna de helft.
Energie- en nutssectoren
De energie- en nutssectoren hebben volgens de onderzoekers relatief veel baat bij procesautomatisering aan de hand van ai. Met de juiste inzet stimuleert de technologie nieuwe bedrijfsactiviteiten, groei en klantbetrokkenheid, is het idee. De operationele kwaliteit verhoogt, het aantal klanten groeit en de reactiesnelheid neemt toe waardoor de klantbeleving verbetert.
Een op de zes Nederlandse bedrijven in de energie- en nutssectoren gebruikt één of enkele snel toepasbare procesautomatisering(en) die veel winst opleveren. Capgemini noemt dit de quick-win use cases. Niet meer dan 2 procent van de energie- en nutsbedrijven past de slimme technologie op grotere schaal toe. Wereldwijd blijkt 15 procent van de ondernemingen in deze sector intelligent automation grootschalig in te zetten. In de VS is dit al 23 procent.
Terughoudendheid
De onderzoekers achterhaalden verschillende oorzaken voor het feit dat in Nederland nog maar weinig organisaties intelligent automation op grote schaal inzetten. Zo bestaat er terughoudendheid om te experimenteren met technologie die werknemers kan vervangen, is er gebrek aan coördinatie tussen diverse bedrijfsonderdelen en ontbreekt leiderschap.
Bovendien beschikken organisaties vaak niet over de juiste vaardigheden, aldus de onderzoekers. 45 procent van de respondenten zegt dat werknemers geen nieuwe vaardigheden willen aanleren. Bijna evenveel organisaties melden dat het lastig is om bekwaam personeel te behouden.
Schaalbaarheid
De onderzoekers adviseren organisaties om meer aandacht te schenken aan de schaalbaarheid van procesautomatisering aan de hand van ai. Dit vergt een grotere investering in specialistisch talent, meer geïntegreerde coördinatie tussen business units en meer betrokkenheid van leidinggevenden.
Capgemini voerde het onderzoek uit onder 529 leidinggevenden in energie- en nutsorganisaties die experimenteren met automatisering of deze implementeren. De respondenten komen uit de VS, Duitsland, India, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Zweden.