Driehonderd geldautomaten krijgen bij een melding van een vermist kind via Amber Alert een melding op het scherm. De screensaver van de geldautomaat toont een foto en informatie over de vermiste persoon. Naast meldingen via apps, sms, op schermen en via populaire websites moet het bericht op de geldautomaat de opsporing van vermiste personen versnellen.
Het gaat om driehonderd automaten van betaaldienstverlener In2retail die op luchthavens (onder andere Schiphol en Rotterdam Airport), in verschillende grote winkelcentra, bij toeristische trekpleisters en in de vestigingen van Holland Casino staan. De politie en Amber Alert hopen dat in de toekomst meer geldautomaten gekoppeld worden aan de berichten over vermiste kinderen.
Volgens Amber Alert gaat het om een primeur voor Nederland. ‘Niet eerder stelden banken waar dan ook ter wereld hun betaalautomaten ter beschikking voor het opsporen van vermiste kinderen’, schrijft de organisatie in een persbericht.
De berichten worden getoond in de screensaver van het klantscherm en in een scherm boven het gebruikersscherm dat voor reclame-uitingen wordt gebruikt, vertelt Frank Hoen, oprichter van Amber Alert. Hij ziet de meldingen op de geldautomaten als een belangrijke toevoeging op meldingen via sms, apps, populaire websites en andere schermen in de openbare ruimte.
Geofencing
Volgens Hoen zijn er steeds meer partijen die de api van Amber Alert integreren in hun digitale uitingen. Hij noemt als voorbeeld Nu.nl dat een integratie heeft gemaakt met de vermissingsberichten en de nieuwswebsite. ‘Koppelingen lopen via api’s en partijen hebben rss-feeds ingesteld op onze site. We willen het zo simpel mogelijk houden om berichten te delen zodat mensen met een populair netwerk, apps, websites of verzameling schermen onze berichten kunnen delen.’
Een trend die Hoen ziet, is geofencing waarbij vermissingen in een afgebakend gebied worden verspreid. Bijvoorbeeld in en rond Schiphol. ‘Door in een beperkt gebied razendsnel een bericht te verspreiden kan een vermist kind snel worden gevonden, zo slaagden we er onlangs in om op Schiphol snel een vermist kind te vinden.
Hoen: ‘We zitten achter de knoppen van een groot systeem waarmee we heel precies opsporingsberichten kunnen uitsturen.’ Hij stelt dat het om een netwerk gaat dat enorme pieken moet kunnen verwerken. ‘Als er een bericht uitgaat dan zien je dat we binnen een paar minuten een enorme piek hebben in ons netwerk. Het gaat om een korte steekvlam, maar die moet wel 24 uur beschikbaar zijn. Op zo’n moment zijn we één van de grootste websites van Europa. Volgens onze netwerkpartner True kunnen we 46 miljard pageviews per maand aan.’
Amber en WhatsApp
Het landelijke alarm voor vermiste kinderen, Amber Alert Nederland, heeft naar eigen zeggen drie miljoen deelnemers en deelnemende organisaties en een bereik van ruim twaalf miljoen Nederlanders. Amber Alert Nederland verspreidt Amber Alerts en Vermist Kind Alerts.
Bij een Vermist Kind Alert gaat het om ernstige zorgen om het welzijn van een vermist kind. Er wordt gedeeltelijk of landelijk aandacht gevraagd voor het alarm en sms wordt niet ingezet. Ongeveer twintig keer per jaar wordt er een Vermist Kind Alert uitgestuurd. Bij een Amber Alert gaat het om een bericht met maximale landelijke aandacht voor de vermissing. Het gaat om vermiste of ontvoerde kinderen die in acuut levensgevaar zijn. Deze alerts wordt gemiddeld één tot twee keer per jaar uitgestuurd.
Het Landelijk Bureau Vermiste Personen van de politie is verantwoordelijk voor het toetsen van de criteria voor beide alerts. De Amber Alerts worden verspreid via apps, social media en belangrijke websites en apps zoals Nu.nl en Ov9292.nl. Ook steeds meer partijen achter schermen in de openbare ruimte doen mee. Amber Alert is ook met techspelers als WhatsApp in gesprek om alerts te delen via die berichtendiensten, vertelt Hoen aan Computable.