Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen organisaties leren uit deze internationale zegereeks?
Maak gebruik van de nieuwste technologie en data
Ajax is niet zo kapitaalkrachtig als Juventus, Real Madrid of Manchester City. Ze kunnen dus ook niet achter elke speler eentje in de selectie zetten die evengoed is. Hierdoor is het keurkorps noodgedwongen een stuk dunner dan bij de bekende Europese topclubs. Het is zaak om spelers fit te houden. Een tackle kun je niet altijd ontwijken, maar je kunt met de juiste begeleiding overbelasting voorkomen. Het is best handig dat je spelers fit blijven tot het einde van het seizoen, dan worden immers de prijzen uitgereikt. Het valt op dat de selectie van Ajax fit is en blijft. Dat komt omdat spelers tijdens trainingen individueel met de modernste technieken worden gevolgd. Zelfs de nachtrust wordt gemonitord. Springen seinen op rood, dan krijgen spelers rust of een aangepast trainingsschema.
Meten is weten, analyseer daarom zoveel mogelijk data binnen en buiten je bedrijf. Daarmee kom je tot inzichten waarmee je kosten bespaart, nieuwe businesskansen vindt of zelfs nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelt. Sluit daarom net zoals Ajax zoveel mogelijk databronnen aan op de modernste analysetools. Hiermee krijg je inzicht in de huidige situatie en maak je je bedrijf fitter, nu en in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan data-driven marketing.
Durf te investeren
Tijdens de periode onder trainer Frank de Boer werd weinig geïnvesteerd in het spelersmateriaal. Kwaliteit moest vanuit de jeugd komen, dat was de filosofie. Onder Ten Hag werden met Dusan Tadic en Daley Blind in korte tijd – voor Ajax-begrippen – relatief dure spelers aangetrokken. Deze ervaren, dragende spelers bewijzen bijna wekelijks dat hun aankoop meer dan gerechtvaardigd blijkt.
De kost gaat voor de baat uit, is niet voor niets een oud gezegde. Zonder investering komt een bedrijf niet vooruit. Dat moeten natuurlijk wel overwogen investeringen zijn die meerwaarde aan de business leveren. Om nieuwe technologie of experts aan te trekken, is naast financiële middelen ook een gezonde portie lef nodig.
Haal expertise van buiten je bedrijfs(cultuur)
Rinus Michels en Louis van Gaal zijn goede coaches, maar wat Ten Hag presteert is van een veel hoger niveau. De afgelopen twintig jaar heeft het grote geld de Europese top met raketsnelheid losgeschoten van de subtop. Het succes van Ajax ligt in de expertise van een man die volgens vele Amsterdammers helemaal geen trainer van hun club had mogen worden. Hij komt niet uit de Amsterdamse voetbalcultuur, hij is niet eens een Amsterdammer en spreekt met een ‘provinciaals’ accent. Dit gaf en geeft hem soms nog, volledig onterecht, weinig krediet bij de kenners.
Ajax haalde met het duo Ten Hag en Schreuder twee nieuwe werknemers binnen op basis van kwaliteit, niet op basis van afkomst of cultuur. Het voorkomen van mensen maakt wel een eerste indruk, maar probeer daar doorheen te kijken en beoordeel personeel op kwaliteit, niet op afkomst of presentatie.
Beloon goede werknemers
De voetballerij is de wereld van het grote geld en dito salarissen. Na de fluwelen revolutie van Johan Cruijff hanteerde Ajax echter een salarisplafond. Dat is inmiddels verleden tijd. De salarissen van Tadic, Blind, Ziyech en De Jong zijn opgeschroefd naar internationaal niveau. Hierdoor blijft kwaliteit behouden en daarmee wordt het succes en aantrekkingskracht vergroot.
Vier je successen
‘We zijn de besten, niet alleen van Amsterdam, maar ook van Rotterdam, van Eindhoven, Nederland, Europa en de wereld.’ Louis van Gaal stak in 1995 het geluk na het winnen van de wereldbeker voor clubteams niet onder stoelen of banken. Ook niet-voetballiefhebbers herkennen de overwinningsspeech van de succesvolle Nederlandse trainer. Technisch directeur Marc Overmars kon na de overwinning op Juventus zijn geluk niet op en maakte in Turijn een iconische buikschuiver die de wereld overging.
Wat je hiervan kunt leren? Deel je successen met de wereld! Het is een goedkope en succesvolle marketingtool. Heb je een mijlpaal bereikt? Pak de megafoon. Post je succes op je website, deel het in de nieuwsbrief of stuur een persbericht uit.
Durf groot te dromen
De laatste keer dat Ajax de Champions League won was in 1995. De afgelopen twintig jaar kwam de club niet eens in de buurt van de finale. Maar technisch directeur Marc Overmars bleef heilig geloven in internationaal succes. In een interview met Voetbal International vier jaar geleden voorspelde hij de winst van Ajax. ‘Ik geloof in cyclussen in voetbal. Tussen de laatste Europa Cup in 1973 en onze Champions League winst zat 22 jaar. Ergens in de komende seizoenen moet het lukken om de lat opnieuw aan te tikken.’
Neem een voorbeeld aan Overmars en durf groot te dromen. Focus op de lange termijn en laat je niet uit het veld slaan. Zelfs als het onmogelijk lijkt.
Auteur Willem Albrecht is datawetenschapper bij BoldData.
Zo is dat, iedereen verstand van voetbal en hoe moeilijk kan ict nou zijn.
Sport en het bedrijfsleven zijn twee compleet verschillende entiteiten, 90-minuten focus op een voetbalwedstrijd is dus heel anders dan de 480 minuten inzet van een dagelijkse kantoordag welke om 5 wedstrijden gaat. En Willem vergeet dat de data honger van het management in een verantwoording van minuten om een micromanagement gaat dat het doel nog weleens uit het oog verliest. Controle versus winst gaat om de frivoliteit van het spel, een groot deel van het management kent de verandering in de spelregels niet eens.
Geef die voetballers toch gewoon een implantaat dat alles monitort en die gegevens via AI analyseert en je hebt exact in kaart welke spelers je op kan stellen.
Heel juist. Er kan aan worden toegevoegd dat een elftal als Ajax met Amsterdamse, Nederlandse en een trits aan buitenlandse spelers ook niet zonder people management kan om de diversiteit aan spelers, kwaliteiten en culturen optimaal te gebruiken en in te zetten.
Misschien ook interessant om eens te vergelijken in deze context:
– een voetbal team bestaat uit 11 spelers met een aantal wisselspelers die tijdens de wedstrijd gewisseld kunnen worden. Probeer eens binnen 1 minuut een professioneel IT-er te vervangen …
– voetbalteams op dit niveau worden omringd door een uitgebreide medische staf die zorgen voor het welzijn en fysiek optimaal presteren van het team. Waar ik werk hebben we sportmogelijkheden, goede koffie en een goed bedrijfsrestaurant, maar dat is lang niet overal
– voetballers hebben zaakwaarnemers om alles voor hun te regelen, zodat ze zich optimaal kunnen focussen op de sport. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik moet mijn arbeidsvoorwaarde onderhandelingen nog steeds zelf voeren
– kijk eens naar de verhouding staf/overhead – spelers …. als we dit in het bedrijfsleven zouden doen, is het bedrijf waarschijnlijk geen lang leven beschoren ….
Je ziet het wel vaker, spiegelen aan de successen in de sport. Om de moed erin te houden.
Als er iets korte termijn is dan is het voetbal wel. Ajax had dit jaar dat alles samenkwam, een aantal goede talenten gecombineerd met een aantal goede aankopen. Volgend jaar zal het al zeker anders zijn.
Uiteindelijk gaat het om de prijzen. Het volgende daar ben ik dan ook helemaal niet mee eens: ‘Rinus Michels en Louis van Gaal zijn goede coaches, maar wat Ten Hag presteert is van een veel hoger niveau’. Je noemt twee van de grootste trainers die Nederland gehad heeft en ook vele grote prijzen hebben gewonnen. Ten Hag heeft het aardig gedaan maar moet het nog maar zien zo een palmares op te bouwen als deze twee trainers.
Wel een grappig stuk.