Een cyberverzekering beschermt organisaties tegen risico’s rond internetaanvallen en meer algemeen rond het gebruik van ict. Een nuttige aanvulling op het traditionele verzekeringsportfolio. Maar dit mag niet gezien worden als vervanging van de investeringen in cybersecurity. Integendeel.
Organisaties die hun reis richting digitale transformatie hebben ingezet, ondervinden al gauw dat een groot deel van hun business online en op digitale platforms plaatsvindt. Ze moeten meer op cloud-gebaseerde en andere digitale omgevingen vertrouwen, en elke storing of beschadiging van de digitale- en online-infrastructuur kan ernstige gevolgen hebben voor het zakencijfer. Daarom zien we het belang van een betrouwbare verzekering voor alle online- en digitale activiteiten en -producten in de komende jaren en zelfs decennia alleen maar toenemen.
Vervangmiddel
Sommigen beschouwen hun investeringen in cyberverzekering als een eenvoudig en goedkoop vervangmiddel voor hun investeringen in cybersecurity. De redenering hierachter klinkt ongeveer zo: een cyberverzekering kan je organisatie niet beschermen tegen cybermisdaad maar het kan je organisatie wel een stabiele financiële gemoedsrust bezorgen als er ooit een significant veiligheidsevent zou plaatsvinden.
In die optiek is het zinvoller om in een degelijke verzekering te investeren dan in nog maar eens een extra beschermingslaag om cyberbedreigingen te proberen weren.
Toch mag een cyberverzekering nooit gebruikt worden als een vervanging van investeringen in cybersecurity. Het kan enkel dienen om te voorkomen dat je eindeloos blijft investeren in het beschermen van je business. Niemand kan zich volledig beschermen tegen elke mogelijke vorm van cyberaanval of catastrofe. Honderd provent cyberbeveiliging is onmogelijk. De juiste vraag is niet óf je ooit het slachtoffer wordt van een cyberaanval, maar wánneer. Dan kan een cyberverzekering te hulp schieten. Het kan je helpen herstellen van de schade aangebracht door hackers of van andere cybergevaren, als je tenminste al andere vormen van bescherming hebt voorzien (backupplan en policy’s voor incidentbeheer, procedures voor disaster recovery).
Reputatieschade
Investeringen in cybersecurity blijven nodig, ongeacht de waarde van het terugbetaalde bedrag waarin de polis voorziet. Ten eerste omdat de cyberverzekering meestal enkel het financiële luik van de schade dekt. De reputatieschade, de verloren gegane deals en het bijhorende omzetverlies, en alle andere bijkomende schade die je door de hack of andere incidenten hebt opgelopen, worden zelden gedekt, al was het maar omdat die lastig te kwantificeren zijn. Als je bijvoorbeeld een ransomware-aanval hebt ondergaan waarbij al jouw data werden versleuteld, zal je hooguit de 25.000 recupereren waarmee je een volledige restore kunt uitvoeren… Op voorwaarde dat je een backup had natuurlijk! Je zal nooit het bedrag kunnen recupereren dat je hebt verloren door tijdelijk ‘out of business’ te zijn, en al zeker niet voor de geleden reputatieschade.
Bovendien zal de verzekeringsmaatschappij altijd om een risicoanalyse vragen, meestal in de vorm van een security-audit. Hoe lager jouw investering in je beveiligingsinfrastructuur is, hoe hoger het bedrag van de verzekeringspolis dreigt te worden.
Inschatting
Samengevat: je zal altijd nauwgezet moeten afwegen hoeveel je investeert in cybersecurity enerzijds en een cyberverzekering anderzijds. Hiervoor heb je op zijn minst een realistische inschatting nodig van je huidige securitypolicy’s en -infrastructuur. Een externe securityconsultant kan in zulke gevallen een idee zijn.