Accerion heeft met succes een eerste (serie A) financieringsronde afgerond. Met de investeringen – afkomstig van Duitse Phoenix Contact Innovation Ventures en LIOF, de maatschappij voor economische ontwikkeling van de provincie Limburg – wil de in Venlo gevestigde navigatietech-startup de voorbereidingen treffen om wereldwijde markten te betreden.
De positioneringstechnologie van Accerion integreert in nieuwe of bestaande apparatuur zoals vorkheftrucks, industriële voertuigen en mobiele logistiekrobots, waardoor deze in staat zijn autonoom en nauwkeurig te navigeren. De technologie vereist geen speciale infrastructuur. In plaats daarvan gebruiken de bedrijfseigen intelligente algoritmen van Accerion in combinatie met geavanceerde cameratechnologie de vloer als referentie. Bovendien werken ze samen met andere voertuigen.
Marcus Böker, directeur van Phoenix Contact Innovation Ventures, licht toe dat autonoom geleide voertuigen (agv’s) en mobiele robots belangrijke factoren zijn voor volledige automatisering in de productie en logistiek. ‘Minder materiaal handmatig verwerken in productielijnen is een belangrijke doelstelling binnen de productiebranche, maar dit is met bestaande technologieën slechts beperkt mogelijk. Met de technologie van Accerion kunnen agv’s en mobiele robots werkelijk infrastructuurloos navigeren en een hogere nauwkeurigheid realiseren dan traditionele oplossingen die zijn gebaseerd op infrastructuur.’
Robots
Accerion, opgericht in 2015, verwacht dat de wereldwijde markt voor mobiele robots exponentieel zal groeien tot zeker tien miljard euro in 2025. In dit licht is de doelstelling van de startup om de eigen technologie bij de juiste klanten krijgen. Volgens directeur Vincent Burg zijn die klanten bedrijven in de logistiek en automatisering die toonaangevende oplossingen bouwen, en daarom behoefte hebben aan de nieuwste positioneringstechnologie.
De investering komt op een moment dat Accerion een exponentiële groei ziet in de omzet van en ontvangen orders voor zijn Jupiter- en Tritonpakketten, met klanten in de EU, de VS, China en India. Accerion wil de kapitaalinjectie inzetten om de productie op te schalen en zijn team bijna te verdubbelen, zodat het een groter aandeel kan veroveren op de wereldwijde markt voor logistiek, warehousing en fulfilment.