Albert Heijn start een proef om gevogelte- en visproducten waarbij de houdbaarheidsdatum bijna verloopt met korting aan te bieden. Dit gebeurt op basis van kunstmatige intelligentie. Via de test wil de supermarktketen voedselverspilling tegengaan.
De proef draagt de naam ‘dynamisch afprijzen’. In een locatie in Zandvoort worden gevogelte- en visproducten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum. Hierbij wordt de korting steeds hoger naarmate de houdbaarheid korter wordt.
Het algoritme berekent de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het houdt hierbij rekening met locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel.
Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.
Voedselverspilling
Albert Heijn zegt dat voedselverspilling een belangrijk thema is in hun duurzaamheidsstrategie. Zo werkt het in de winkels met de ’35 procent weggooien is zonde’-kortingstickers en gaat het de samenwerking aan met voedselbanken of restaurants.
Albert Heijn heeft zich voor de dynamisch afprijzen-proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.