De Schiphol Group is binnenkort geen eigenaar meer van de ruim drieduizend digitale informatieschermen op de luchthaven. In plaats daarvan neemt het bedrijf het gebruik van de displays af van BIS Econocom. Dat is een reseller die zich specialiseert in verhuur en beheer van werkplekken, interieurinrichting en audiovisuele oplossingen.
Schiphol gebruikt de displays voor het tonen van vertrek- en aankomsttijden, mededelingen en commerciële uitingen. BIS Econocom wordt eigenaar van de schermen en levert ze as-a-service aan aan Schiphol. Een van de voordelen hierbij is dat de aanbieder gebaat is bij een zo lang mogelijke levenscyclus van de displays. Als de schermen economisch zijn afgeschreven, worden zo veel mogelijk onderdelen hergebruikt of milieuvriendelijk gerecycled. Naar eigen zeggen is dit servicemodel nieuw in de markt voor digitale displays.
Circulair
De Schiphol Group, uitbater van luchthavens, waaronder Amsterdam Schiphol Airport, heeft de ambitie om in 2030 afvalvrij te zijn en de duurzaamste luchthaven ter wereld te hebben. ‘Door het eigenaarschap van de displays bij de leverancier te beleggen, stimuleren we de circulaire economie’, meldt Denise Pronk. Zij is bij het concern verantwoordelijk voor duurzaamheid.
Behalve de hardware neemt BIS Econocom ook diensten daaromheen over van Schiphol. Het gaat om installatie, onderhoud, monitoring, reparatie en vervanging. Ongeveer twintig procent van de projecten van de Barendrechtse dienstverlener is op basis van een dergelijk as-a-service-model.
Verlichting as a service
Het is niet voor het eerst dat de Schiphol Group kiest voor een as-a-service-model. In 2015 besloot het bedrijf de verlichting in de reizigersterminal van Schiphol op deze wijze af te nemen. Daarbij is fabrikant Philips eigenaar van de lichtarmaturen en de installaties, en heeft Schiphol het licht in gebruik. Technisch dienstverlener Cofely is samen met Philips verantwoordelijk voor de prestaties en levensduur van het verlichtingssysteem. Ook toen waren circulariteit en duurzaamheid belangrijke redenen om het op deze manier aan te pakken.
Schiphol en duurzaam is natuurlijk een contradictie.
Maar alle kleine beetjes helpen..
‘Door het eigenaarschap van de displays bij de leverancier te beleggen, stimuleren we de circulaire economie’
Op welke manier de leverancier gestimuleerd wordt om het grondstof- en energiegebruik te minimaliseren is nogal onduidelijk. Ook de website van Econocom geeft daar geen duidelijkheid over waardoor het een inhoudsloze belofte wordt. De programma manager Corporate Responsibility bij Schiphol Group had dan ook een sterker verhaal gehad als ze gemeld had hoeveel stroom er bespaard gaat worden met het besluit:
https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-group/pagina/reduceren-van-energieverbruik/
Of Schiphol en duurzaamheid een contradictio in terminis is valt uiteindelijk nog te betwijfelen als we kijken naar de meetbare effecten van maatregelen, een energie-efficiënte logistiek gaat niet alleen om pasagiers.