Chinese reizigers op Schiphol kunnen vanaf nu aankopen betalen met de WeChat-app op hun smartphone. WeChat wordt in China door 1,1 miljard mensen gebruikt voor chatten en social media. De meesten hebben er ook een bankrekening aan gekoppeld, zodat ze er mee kunnen betalen. Winkeliers op Schiphol accepteren zowel bestellingen als betalingen en kortingsbonnen via WeChat Pay.
WeChat noemt Schiphol zijn tweede ‘flagship smart airport’, na Hokkaido in Japan. De Amsterdamse luchthaven is de eerste in Europa waar WeChat Pay grootschalig wordt geaccepteerd. De aftrap vond plaats op vrijdag 17 mei 2019.
Vanaf hier wil het Chinese bedrijf ervoor zorgen dat meer Europese winkeliers de app en vooral de mobiele betaalfunctie ervan gaan accepteren. WeChat wil zijn Chinese gebruikers helpen om eenvoudig in het buitenland mobiele aankopen te doen, terwijl Europese winkeliers en horeca-uitbaters meer Chinese klandizie kunnen binnenhalen.
Half miljoen Chinezen vertrekt vanaf Schiphol
Ruim 2,2 miljoen Chinezen bezochten Europa in 2018. In dat jaar vertrok ruim een half miljoen Chinese reizigers vanaf Schiphol. De luchthaven wil deze groep reizigers beter bedienen, onder meer door de samenwerking met WeChat. Via WeChat biedt Schiphol informatie over de luchthaven, online winkeltips, kortingsbonnen en de mogelijkheid van mobiel bestellen en betalen.
Er zijn in Europa al veel bedrijven die WeChat Pay accepteren. Dit aantal is in de afgelopen twaalf maanden toegenomen met een factor 3,5. Wereldwijd zijn er ongeveer 150 internationale luchthavens die met WeChat samenwerken.
Tencent
WeChat is onderdeel van het technologieconglomeraat Tencent in Shenzhen. Zo’n achthonderd miljoen Chinezen hebben hun WeChat-app gekoppeld aan een bankrekening. Sinds kort kun je ook niet-Chinese creditcards aan de app koppelen. De grootste concurrent van WeChat Pay is AliPay, de betaaldienst van Alibaba.