ABN Amro neemt met zijn Digital Impact Fund (DIF) een belang in Tealium. Dat Amerikaanse bedrijf uit San Diego voegt alle klantgegevens van eindgebruikers vanuit interne databronnen samen tot één overzicht. De bank wordt aandeelhouder van het bedrijf en wil via de investering zijn klanten beter van dienst zijn door de dienstverlening persoonlijker en relevanter te maken. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt.
Tealium, opgericht in 2008, biedt een datahub waarin klantdata uit interne databronnen worden samengebracht. De oplossing dient hierdoor als een centraal punt van beheer in de hele dataketen. ABN Amro is klant van Tealium en treedt via, de niet gedefinieerde, investering toe als aandeelhouder.
Hugo Bongers, directeur van ABN Amro DIF, vertelt dat de investering past de bank zijn strategische pijler ‘reinventing the customer experience’. ‘Het versterkt onze mogelijkheden op het gebied van data. Daarnaast geeft ons als bank ook de gelegenheid te leren van andere markten waarin Tealium actief is, naast de financiële dienstverlening.’
50 miljoen
Via het DIF doet ABN Amro strategische investeringen in startups en scale-ups die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Het fonds, opgericht in 2015, bedroeg tien miljoen euro en is inmiddels verhoogd naar vijftig miljoen euro.
Het fonds heeft belangen in het Nederlandse Ockto, Tink uit Zweden, het Amerikaanse BehavioSec en de Duitse bedrijven Solarisbank en Crosslend. Eerder werd ook geïnvesteerd in Cloud Lending Solutions (exit 2018).