IBM kondigt meerdere nieuwe samenwerkingen met de auto-industrie aan, met onder andere Volkswagen, Moovster en het Nederlandse Vinturas. Met onder meer de hybrid cloud en blockchain als voornaamste speerpunten.
Met Volkswagen Sachsen zet IBM een project op om S/4HANA van SAP te implementeren en zo de wereldwijde financiële processen van het bedrijf te stroomlijnen. Met de Duitse startup Moovster wordt een mobiliteitsplatform ontwikkeld dat vooral inzet op alternatief transport als autodelen en fietsen. Dit platform draait in de IBM-cloud. Een derde partnership wordt opgezet met het Nederlandse Vinturas, een logistieke startup die blockchain wil gebruiken om het transport van nieuwe en gebruikte wagens te traceren bij onder meer fabrikanten, dealers en leasingmaatschappijen. Dat moet belastingfraude tegengaan.
Tegelijk kondigt ook Seat (een dochter van VW) aan dat het gebruik gaat maken van IBM’s Watson ai-platform en de IBM-cloud om zijn ‘Mobility Advisor’-dienst uit te bouwen. Die dienst gebruikt stemtechnologie om mensen te helpen bij het plannen van hun reis. Deze dienst houdt rekening met alle beschikbare transportopties, het weer, verkeersberichten en evenementen die plaatsvinden. Na verloop van tijd leert het systeem de voorkeuren van gebruikers. Seat investeert hierin om een relatie met klanten op te bouwen ‘die verder gaat dan de auto’.
Ook in automobielmarketing zet IBM nieuwe samenwerkingen op. Audi UK zet bijvoorbeeld de expertise in van het reclamebureau BBH en IBM iX om een volledig nieuwe digitale ‘brand experience’ te bouwen overheen verschillende digitale kanalen. Lexus Europe gaat dan weer een reclamespotje draaien waarvan het scenario volledig door ai is geschreven. Die ai komt van IBM Watson.