Op Brussels Airport heeft de zelfrijdende, elektrische shuttlebus van De Lijn zijn eerste meters afgelegd. De komende drie dagen maakt de shuttle naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord, zodat de technologie getest wordt in een echte omgeving.
In de komende dagen maakt het voertuig van de Nederlandse constructeur 2getthere zijn eerste demonstratieritten langsheen de terminal, zodat passagiers die even halt houden aan het lenteterras de bus kunnen zien rijden. Voorlopig rijdt de bus nog wel zonder passagiers.
In het buitenland rijden voertuigen zonder chauffeur voornamelijk in een eigen bedding, maar bij het proefproject op Brussels Airport is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle uiteindelijk autonoom doorheen gemengd verkeer navigeert. De bus volgt virtuele routes waarbij deze continue zijn positie berekent. Afwijkingen ten opzichte van de geplande route worden gecorrigeerd op basis van artificiële referentiepunten. De voertuigen beschikken daarnaast over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.
‘Deze zelfrijdende shuttle is spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Met dit proefproject maken we de verbeelding tastbaar. We zetten innovatie in om het aanbod van De Lijn verder te versterken. Dit is een investering in de toekomst, in efficiëntie, in imago en in de verleidingskracht van ons openbaar vervoer. Vlaanderen en De Lijn nemen hier echt een voortrekkersrol op.’
In de loop van 2020 vinden langere periodes aanvullende testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord, in gemengd verkeer op de Brucargo-bedrijvenzone. Deze testperiode is bedoeld om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties. Alle bevoegde autoriteiten zullen het ontwikkelproces mee opvolgen. Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden en worden ook de dispatchcentrale, halte-interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het de bedoeling om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden.
De Lijn en Brussels Airport Company willen dan in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen. Zelfrijdende elektrische busjes die verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar zijn, kunnen dan een hoge frequentie aanbieden. De shuttle zou zelfstandig rijden aan een snelheid van gemiddeld twintig kilometer per uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Maar er is geen aparte bedding nodig, want het busje deelt de weg gewoon met ander verkeer.