De Amerikaanse it-leverancier Servicenow gaat oplossingen aanbieden waarmee medewerkers werkzaamheden op mobiele apparaten kunnen uitvoeren. Concreet gaat het om een (native) mobiele app waarmee medewerkers bijvoorbeeld rapportages kunnen opvragen en doorsturen of verlofaanvragen goedkeuren. Dat kondigt het bedrijf aan tijdens de Knowledge19-conferentie in Las Vegas.
Servicenow levert it-oplossingen aan organisaties om de workflows (taken/werkzaamheden) van de it-afdeling en medewerkers (met name op de it- en hr-afdeling) te digitaliseren en automatiseren, zodat medewerkers efficiënter kunnen werken. Tijdens de jaarlijkse gebruikersconferentie Knowledge19, die van 7 tot en met 10 mei plaatsvond in Las Vegas, doet de organisatie diverse aankondigingen om taken op mobiele apparaten uit te voeren.
Allereerst wordt Now Mobile aangekondigd. Hiermee kunnen klanten een native app (iOS of Android) in hun huisstijl en taalkeuze voor hun medewerkers ontwikkelen. Klanten kunnen in die app workflows voor hun medewerkers aanbieden. Zo krijgt een ict-medewerker bijvoorbeeld een melding van een ict-probleem en kan deze, via integraties met andere systemen, oplossen. Of personeelszaken kan via een mobiel apparaat een vakantieaanvraag goedkeuren. Maar ook is de mobiele app gericht op de zelfredzaamheid van een collega. Zo kan hij of zij bijvoorbeeld zijn loonstroken opvragen of een nieuwe smartphone bestellen wanneer nodig.
Spraakgestuurd
Andere aankondigingen van Servicenow voor mobiel zijn de Guided App Creator en Mobile Onboarding aan. De Guided App Creator stelt gebruikers in staat om via het ‘what you see is what you get’-principe applicaties te bouwen. Dit geldt voor zowel mobiele- als web-apps. De Mobile Onboarding is gericht op het digitaliseren en automatiseren van de indiensttreding van nieuwe collega’s. Via deze mobiele app kunnen nieuwe werknemers op een eenvoudige manier taken uitvoeren om de indiensttreding te vereenvoudigen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld al hun medewerkerspas of laptop aanvragen.
Deze apps zijn op Apple-apparaten oproepbaar via spraakassistent Siri. Dat is dan ook een tweede onderdeel waar Servicenow op inzet: spraakgestuurd werken, waarbij de spraakberichten worden omgezet in tekst en acties. Zo kan een collega bijvoorbeeld via een spraakopdracht een rapportage opvragen en deze doorsturen naar en collega. Om dit mogelijk te maken integreert Servicenow natural language understanding (nlu)-technologie met Siri en Google Assistant in de eigen chatbot-oplossing Vitual Agent.
Consumentenervaring
‘In ons privéleven gebruiken we steeds vaker software in gebieden waar we het voorheen geen technologie voor gebruikten. Denk aan het bestellen van een taxi of (online)winkelen. Software speelt een grote rol in ons privéleven, maar het bedrijfsleven loopt hier op achter. Bij Servicenow willen we software ontwikkelen op gebieden waar voorheen nog geen digitale tools werden gebruikt. Op deze manier kan software de ervaring op werk verbeteren’, legt algemeen directeur John Donahoe uit.
Eén van de manieren om taken van medewerkers te digitaliseren, is door dit op een mobiel apparaat aan te bieden. ‘En dan bedoel ik niet alleen smartphone, maar ook een tablet of laptop’, voegt Donahoe toe. ‘Bij mobiel draait het om: wat ik wil, waar ik het wil en wanneer ik het wil. Dus iemand van personeelszaken moet bijvoorbeeld in staat zijn om tijdens de sportwedstrijd van zijn/haar kind een verlofaanvraag van een collega honoreren of een financiële medewerker moet in een koffiehuis een factuur kunnen goedkeuren.’
Roadmap
Servicenow brengt zijn nieuwe producten en diensten uit tijdens de halfjaarlijkse releases, elk in het eerste en derde kwartaal van het jaar. De aangekondigde producten (Now mobile Guided App Creator en Mobile Onboarding) komen uit in derde kwartaal van dit jaar tijdens de zogeheten New York-release.
De nieuwe toevoegingen aan het platform zijn in lijn met de aankondigingen van vorig jaar. Toen werd Servicenow Native Mobile geïntroduceerd, Die oplossing stelt klanten in staat via een no code-methode mobiele applicaties voor iOS- en Android-apparaten te ontwikkelen en uit te rollen. Ook werd de Virtal Agent aangekondigd, een chatbot voor klantenservice naar de medewerkers. Die productaankondigingen volgden naar aanleiding van recente overnames van het bedrijf.