Hoewel we er de mond vol hebben van hebben, laat digitale transformatie veel organisaties in twijfel achter. Immers het tegenovergestelde van digitaal is analoog en wanneer een datacenter vol is, lijkt het misschien niet nodig om verder te digitaliseren. De digitale transformatie is echter van een gehele andere orde. Een voorspelling luidt dat zestig procent van alle organisaties in 2019 een digitale strategie moeten hebben bepaald.
Digitale transformatie heeft als belangrijk speerpunt de gebruikerservaring. Klanten maar ook gebruikers van interne services verwachten steeds meer van it. We leven in een wereld waarin muziek en film on-demand te verkrijgen zijn, maar ook waar je de boodschappen online aanschaft. Deze services zijn zodanig ingeburgerd, dat de verwachting is dat alles wat digitaal is te gebruiken ook in hoge mate beschikbaar is. Er moet altijd en overal toegang zijn tot de data en applicaties. Het apparaat en de onderliggende services moeten foutvrij werken, elke verstoring kan als resultaat hebben dat de gebruiker een andere dienst gaat gebruiken. De gebruiker verlangt een multidevice-ervaring via diverse platformen. Verder ligt er een hoge verwachting dat het systeem persoonlijk reageert op de vragen van de eindgebruiker. Nieuwe interactiemodellen zijn daarvoor nodig richting klant (intern of extern). Resultaten van de digitalisering krijgen een hogere verwachtingspatroon van de eindgebruiker. Het zal niet lang meer duren totdat je bij de gate je vlucht nog kan wijzigen, of een hypotheek afsluit terwijl je in de rust van een voetbalwedstrijd bent. Kortom, digitale transformatie stelt het gebruikersgemak op de eerste plaats. De veranderingen gaan sneller en er is minder interventie van handmatige processen.
Nieuwe norm
It-afdelingen zijn nog steeds gebaseerd op oude waarden en processen en kunnen de snelle verandering nauwelijks bijbenen als interne processen niet veranderen. Bij het maken van applicaties moet hier al rekening mee worden gehouden. Het gaat steeds meer om snelle veranderingen van de functionaliteiten en connecties naar andere platformen. Het breken van it-oplossingen in kleinere gedeeltes die integreren met andere services en in een continue veranderingsproces zitten, wordt de nieuwe norm. Een continue integrerende en voortdurende ontwikkeling om de dynamiek van verandering te faciliteren.
Het invoeren van deze digitale transformatie gaat niet zonder slag of stoot. Het is daarom aan te raden om klein te beginnen in een omgeving die niet meteen alles verstoort. Het identificeren van zo een proces en het implementeren van een oplossing zullen een leercurve starten die grotere proporties kunnen aannemen naarmate het succesvol is. De huidige processen zijn niet gelijk overboord te zetten, maar zullen moeten worden aangepast aan de veranderende omstandigheden. Ze zullen naar alle waarschijnlijkheid niet meer over de gehele organisatie hetzelfde zijn of breed in de organisatie worden uitgezet. Een allesomvattend change advisory board-vergadering zal tot het verleden gaan behoren.
Digitale transformatie is een cultuurverandering. Die verandering moet meerdere rollen in de organisatie veranderen van productmanagement, via design en engineer naar de dagelijkse operatie. Inzichten worden gekregen door vanuit de data te kijken naar nieuwe producten en diensten. Een volledige optimalisatie van platformen, beveiliging, analytische technieken, huidige applicaties, de werkplek en gebruikerservaring moeten bekeken worden om er uiteindelijk een meer wendbare organisatie te verkrijgen die inspeelt op de alsmaar veranderende wensen van de interne en externe klant.