Veel zakelijke gebruikers betalen vanaf juni een stuk meer voor Back-up Online, de cloudback-up-dienst van KPN. Het telecombedrijf voert staffels in en stopt met de fair-use policy op onbeperkte opslagcapaciteit. Niet iedereen is blij.
Back-up Online bestaat al sinds 2006. Toen werden er veel minder data opgeslagen dan nu, legt een woordvoerder van KPN uit aan Computable. ‘In de huidige tijd is onbeperkte opslagcapaciteit voor zes euro per maand niet houdbaar. Vandaar dat de kosten per 3 juni aanstaande worden ingedeeld in staffels.’
De staffels die KPN invoert, lopen op per 100 GB opslag. Alleen voor de kleinste staffel, die dus recht geeft op een opslagcapaciteit van maximaal 100 GB, blijven gebruikers de oude prijs van 6 euro per maand betalen. Volgens de woordvoerder heeft het grootste deel van de klanten van Back-up Online genoeg aan deze staffel. Heb je meer nodig, dan lopen de kosten echter snel op. Data-opslag van maximaal 200 GB kost 11 euro, wat oploopt naar 44,40 euro voor 1000 GB en maximaal 372 euro voor 10.000 GB, de hoogste staffel.
Van 6 naar 27,50 euro per maand
Niet iedereen is blij met de aanstaande wijziging. ‘Mijn tarief voor Back-up Online gaat omhoog van 6 naar 27,50 euro per maand’, klaagt Daan Rijsenbrij op LinkedIn. De ict-consultant schrijft dat hij al meer dan vijftien jaar klant bij KPN is. Eind april ontving hij een brief waarin stond dat hij op basis van zijn huidige opslagcapaciteit binnenkort dus veel meer gaat betalen. Als hij het er niet mee eens is, moet hij binnen een maand opzeggen. En dat vindt hij veel te kort.
Rijsenbrij krijgt op LinkedIn veel bijval. ‘Dit komt over als een goede manier om klanten weg te jagen’, schrijft enterprise architect Harro. ‘Mijn gebruik van 750 GB betekent een stijging van 6 naar 60 euro. Doei KPN, zodra het kan gaat de telefonie ook weg. Dom dom dom’, meldt zelfstandig it-specialist Erik Hamelink. Harrold van Beele: ‘Het lijkt me inderdaad een onredelijke eenzijdige verandering van het contract. Vraag is wat er in de voorwaarden van jouw contract/SLA staat of zoiets is toegestaan.’ Anderen wijzen hem erop dat er voldoende alternatieven in de markt zijn, zoals Office365, TransIP Stack, Sync.com, Porton en Amazon Glacier.
Vervelend
Het laatste woord is aan KPN. ‘Natuurlijk vinden we het heel vervelend dat sommige klanten nu een prijswijziging staat te wachten’, meldt de woordvoerder. Ze wijst erop dat de dienst is uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en voldoet aan strenge veiligheidseisen. Zo slaat KPN de data op in twee eigen Nederlandse datacenters, onder Nederlandse wetgeving. Volgens haar is de dienst bovendien ‘nog altijd zeer concurrerend geprijsd ten opzichte van vergelijkbare volwaardige beveiligde back-up diensten.’
Dit is dus de reden waarom ik zelf een paar netwerkschijven heb draaien.
Het gaat lekker bij KPN. Eerst de XS4ALL kip met de gouden eieren slachten en nu dit. Heel dom, zo jaag je klanten weg die ook nog andere diensten afnemen. En inderdaad, er zijn genoeg goedkope alternatieven. In het bericht dat KPN naar klanten stuurt wordt gemakshalve ook niet gemeld dat storage de afgelopen jaren vele malen goedkoper is geworden.
En hier komt dus de aap uit de mouw. Eerst wordt alles goedkoop verkocht en dan zit je als bedrijf vast aan het contract of kun je technisch gewoonweg niet zo makkelijk ergens anders naar toe en dan gaan ineens de prijzen omhoog. Een tactiek die al zo oud is als de weg naar Rome.
Voor het MKB, koop een eigen NAS van bijv, QNap, Synology of WD en creëer je eigen cloud. Even achter een hardware firewall zetten en voor nog geen 2 mille heb je je eigen back-up feature met RAID. Kan je ook nog al je mobiele devices automatisch laten backuppen als ze binnen het bereik van de wifi zijn…..
Daan Rijsenbrij klaagt wel maar één maand om de data portabiliteit te testen is toch zeker 4 weken meer dan de plotselinge ‘end of service’ van soortgelijke partijen van ‘fair use’ storagegebruik in de cloud die plots een probleem hadden omdat ze de rekening niet meer konden betalen. En eenzijdige veranderingen in het contract zijn dus heel gewoon binnen de vele cloudoplossingen, vandaar de wettelijke verplichtingen van data portabiliteit.
Ik heb dit dus gemist. Ik wist niet van deze prijsverhoging…set it and forget it dacht ik. We waren verhuisd en het KPN abonnement stond op een ander adres, facturen kwamen in junk email en ik zag nu pas aan het einde van het jaar wat KPN afschrijft voor het tussentijds veranderde abonnement. Ik ben van E 7,25 naar 125 euro p.m. gegaan dus nu 6 maanden lang veel te veel betaald….incl eerste forse rekening van 235 euro. Ik heb nu meer dan 900 euro betaald voor een niet functionele backup van 2.4 TB. Inderdaad er zat ook nog een foutmelding in hun service. Volkomen gekkenwerk. Geen enkele clementie van KPN. Uw eigen schuld meneer wij verhogen de prijzen en dat u dat niet gezien heeft is uw probleem. Klopt had ik moeten zien en dit kan je doen als KPN. Maar als ik uitleg hoe het komt en dat dit niet mijn intentie was en dat ik ook geen gebruik heb gemaakt van hun faciliteiten…(backup lukte niet door de foutmelding en er stond dus oude data op hun server) dan zeggen ze “jammer meneer maar onze prijzen zijn tussentijds verhoogd en als u dat niet fijn vind dan had u maar weg moeten gaan. Tja, 900 euro netto is voor mij een hoop geld. Ik vind KPN niet een plezierig bedrijf helemaal niet nu ze nog eens 125 euro willen omdat er 1 maand opzegtermijn is. Maar ja ze mogen het doen en het was mijn fout ik had ze nooit moeten toevertrouwen met een automatische incasso.
Quote KPN:
“Volgens haar is de dienst bovendien ‘nog altijd zeer concurrerend geprijsd ten opzichte van vergelijkbare volwaardige beveiligde back-up diensten.'”
Een maandbedrag van €11 voor 200GB is best veel, en niet concurrerend, als je dat vergelijkt met €2,99 die je bij Apple betaalt voor dezelfde hoeveelheid opslag. Bij KPN betaal je bijna 4 keer zoveel.
Daar gaan je principes om je zaken in een Nederlandse cloud op te slaan…
Kijk eens in Duitsland, een server met 320 Gb heb je al voor € 8 per maand, betaal je een jaar dan € 6 per maand.
Het OS neemt geen 20 Gb zodat effektief zeker 300 GB beschikbaar is.
@Jan van Leeuwen:
Wat is dit?
Over het algemeen: CPU’s zijn duur, geheugen is duur, en opslag is goedkoop in de cloud. Waarom zou je een server huren? En als je een backup maakt in de cloud, dan sla je je eigen unieke bestanden op, het OS en de applicaties zijn niet belangrijk, die haal je zo terug via de app store.
We mogen nu eenmaal niet te snel met het “vingertje” wijzen wanneer een wholesaler zoals KPN zich beroept op de FUP en aangeeft dat 99% onder de 100Gb grens valt. Zelf realiseerde ik me al heel snel dat het verdien model van de Cloud om “argusogen” vraagt…
Het is gewoon zaak om alles passend te maken en te houden. In back-up land heb je te maken met RPO/RTO en bijbehorende kosten maken daar onderdeel van uit! Zelf maak ik gebruik van de 3-2-1 strategie en houd al mijn bedrijfsgegevens (Inclusief Server / Clients backup) in gededupliceerde backup op mijn zakelijke NAS (QNAP) – OneDrive for Bussines omgeving , Dedup omdat dat lekker snel en handig hanteerbaar maakt (inclusief versiebeheer) maar goed, dat is dus wel MKB… hè!