Softwaregigant Google wil met minder data meer doen voor zijn gebruikers en er daarnaast voor zorgen dat zij makkelijker bij hun privacy-instellingen kunnen komen. Dit meldt het bedrijf tijdens Google I/O, de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars.
Google claimt dat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (ai) ervoor zorgen dat de privacy van gebruikers beter is te beschermen. Als voorbeeld noemt het bedrijf federated learning. Daarmee is het mogelijk voor ontwikkelaars om ai-modellen te trainen en producten slimmer te maken zonder dat de data het apparaat verlaat. Als voorbeeld noemt de onderneming Gboard, Google’s toetsenbord, dat federated learning gebruikt om te voorspellen wat het volgende woord wordt dat je gaat typen. Voorheen leerde Gboard nieuwe woorden als een gebruiker ze meerdere keren had getypt. Dankzij federated learning kan Gboard nieuwe woorden leren als duizenden mensen die gebruiken, zonder dat Google ooit heeft gezien wat een gebruiker heeft getypt.
Differential privacy
Google geeft aan daarnaast te hebben geïnvesteerd in differential privacy, waarmee ai is te trainen zonder informatie te onthouden die specifieke details over een bepaalde gebruiker onthullen. Het wordt al gebruikt in Chrome, in Gmail met Smart Compose en in Google Maps om te laten zien hoe druk het is in een restaurant.
Nu het aantal Google-producten is gegroeid, wil Google het makkelijker maken om privacy- instellingen te vinden. Zo worden producten Maps, YouTube, Chrome, Google Assistenent en Google Nieuws gekoppeld aan het eigen Google-account, waarmee gebruikers in één keer alle privacy-instellingen kunnen benaderen. Ook kunnen gebruikers volgens het bedrijf sneller hun zoekdrachten in de zoekmachine van Google, Google Assistent, Google Maps en binnenkort ook binnen YouTube verwijderen.
Google Nest
Naast het nieuws over privacy, maakt Google bekend dat Google Nest Hub naar Nederland komt. Dit scherm om allerlei apparaten in huis te bedienen en dat ook met spraak werkt heeft een adviesprijs van 129 euro en is online te bestellen. De adviesprijs van de originele Google Home daalt overigens van 149 naar 99 euro. Vanaf de zomer krijgt iedereen met een Nest-account ten slotte de optie om die te migreren naar een Google-account, wat volgens het bedrijf belangrijke beveiligingsvoordelen met zich meebrengt.