Micro Focus ontwikkelt, implementeert en onderhoudt software voor tal van organisaties in vijftig landen. Dat het Engelse IT-bedrijf bij veel Nederlandse bedrijven onbekend is, moet maar eens afgelopen zijn, vindt Alex Ramirez, Strateeg Security, Risk en Governance. Immers: veel organisaties zoeken naar software-oplossingen om sneller te kunnen acteren op incidenten en juist daarin is Micro Focus ijzersterk. Met analytics worden maatregelen getroffen voordàt het mis gaat.
“Wij zien dat de uitdagingen waar onze klanten mee worstelen feitelijk neerkomen op drie zaken: identities, applicaties en data”, zegt Alex Ramirez van softwarebedrijf Micro Focus. “Daarover ga ik met klanten in gesprek. Zij willen connectiviteit. Maar ook veiligheid. Dat is een gigantische uitdaging. Ook voor ons. Hoe helpen wij hen? Hoe maken wij van ruwe data relevante en snel toepasbare informatie? Dat is de koers die wij varen. Waarom denk je dat we vorige maand Interset hebben overgenomen? Dit bedrijf detecteert bedreigingen met AI voordàt data is gestolen. Daarmee vinden we afwijkende patronen. Buitenstaanders, klanten en medewerkers die iets opvallends doen, hebben we direct op de radar.”
Hé… verdacht
Micro Focus, in 1976 opgericht in het Engelse Newbury, is de nummer 2 van Europa en 7e op wereldniveau. Een gigant in software-oplossingen, door Gartner geplaatst in het rechter bovenkwadrant. Maar dat zal klanten een zorg zijn. Zij willen snel kunnen reageren op incidenten, en hun eigen klanten beter helpen. Een duivels dilemma, want ja, die vermaledijde computersystemen werken niet altijd mee. Hoe beheren organisaties hun data? Hoe weten ze waar die zich bevindt? Hoe classificeren ze data op de juiste manier? Deleten? Slimmer opslaan? Beveiligen? Vaak is het een toverdoos. En de AVG voert de druk nog verder op.
Daarom kiezen steeds meer organisaties in de manufacturing, retail, e-commerce, zorgsector, zakelijke en financiële dienstverlening voor Micro Focus. Ramirez zegt daarover dit: “Ze merken dat security bij ons een onderdeel is van de ontwikkelcyclus van de software. We beveiligen data en slaan die op, bieden organisaties inzage in gedrag van klanten en medewerkers en zetten samen met hen de stappen die nodig zijn.”
Bedreigingen komen niet alleen van buiten maar ook van binnen (van de eigen medewerkers). Ramirez noemt een voorbeeld: “Wat je vaak ziet bij ontslag is dat iemand snel nog even een back-up maakt. Onze software ziet afwijkend gedrag, zeker op verdachte tijdstippen. Kijk, als een technisch beheerder van een bedrijfspand managementdata aan het downloaden is om twee uur ’s nachts, is er waarschijnlijk iets aan de hand. We blokkeren de boel of nemen maatregelen.”
Holistische benadering
Wat betreft security, risk en governance heeft Micro Focus volgens Ramirez “een breder portfolio” dan haar concurrenten: “Wij zijn de enige leverancier die identities, applicaties en data combineert en met een geïntegreerde oplossing komt.” Wat betreft identities is de aanpak helder en eenvoudig. Van gebruikers van applicaties wordt vastgesteld wat hun rol is, en wat de rol is van hun team. Wie heeft toegang tot wat?
Bedrijven worstelen enorm met zulke issues. Ramirez: “Veel organisaties hebben een heel scala aan puntoplossingen, die aan elkaar worden geknoopt. Een gemiddeld bedrijf heeft alleen al voor security gemiddeld zeventig applicaties draaien. Dat maakt de bedrijfsvoering ingewikkeld. Wie is er verantwoordelijk voor wat als er problemen zijn?”
Micro Focus staat voor een ‘holistische benadering’. Die benadering is met name ook interessant voor organisaties met een lappendeken aan applicaties en software-oplossingen. Ramirez legt uit: “We proberen altijd waarde toe te voegen op basis van wat de klant al heeft. Opnieuw beginnen? Nee, dat doen we nooit. Samen zoeken we naar de gaten in het landschap. Dat is het startpunt.”
Event 13 juni
De meeste bedrijven en organisaties zijn hun reis naar digitale transformatie inmiddels wel begonnen. Alles moet nu eenmaal digitaal, realtime en mobiel. Een stuk begeleiding is wat dat betreft onmisbaar. En dan kies je voor een partner die snapt wat je doormaakt. Ramirez: “Ik denk dat we onze klanten zo goed helpen omdat we ook zelf middenin dat proces van digitale transformatie zitten. Wij ervaren zelf waar zij tegenaan lopen.”
Als klantvoorbeeld noemt Ramirez een waterbedrijf in Amsterdam, dat zich bezighoudt met drinkwatervoorziening, riolering en waterbeheer. Het bedrijf gebruikt slimme watermeters, die verbonden moeten zijn met IoT. De klanten van dit bedrijf moeten inzage hebben in facturatie en waterverbruik. Voor zulke (en tal van andere) vraagstukken levert Micro Focus de tooling.
Een interessant event voor iedereen die meer wil weten is de Micro Focus Experience Tour op 13 juni in Kamerik. De vier peilers van Micro Focus zullen dan belicht worden door interessante sprekers. Naast het door Alex Ramirez toegelichte thema ‘security, risk en governance’ zijn dat ‘enterprise devops’, ‘hybrid it-management’ en ‘predictive analytics’. Meer informatie over dit inspirerende event kunt u vinden op https://microfocus.events/nl/experiencetour/