Zoho zet vaart achter een Europese groeistrategie. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Utrecht werkt de Indiase aanbieder van bedrijfstoepassingen aan een plan om te voorzien in de groeiende vraag in Europa. Daarbij biedt het bedrijf naast crm ook Zoho One aan. Dat is een pakket met veertig cloudapplicaties rondom onder meer financiën, ict-beheer en digitale werkplekomgevingen die de gehele bedrijfsvoering kunnen ondersteunen.
Dat vertelt mede-oprichter en ceo van Zoho Sridhar Vembu in een gesprek met Computable tijdens klantevent Zoholics in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar kwamen ongeveer tweehonderd gebruikers en klanten bijeen voor inhoudelijke sessies over het gebruik van de bedrijfsapplicaties van de Indiase leverancier. ‘We zetten in Nederland, maar ook in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië teams op voor een Europees groeiplan.’ Hij verwacht veel van Zoho One, de alles-in-één-bundel met meer dan veertig zakelijke toepassingen.
De ceo van het in 1996 in Chennai opgerichte bedrijf ziet veel kansen in de Europese markt, nu bedrijven hun bedrijfssoftware vervangen door cloudapplicaties. Vembu legt uit dat het organisatiemodel van de applicaties is opgebouwd rondom de klant. Volgens hem stellen traditionelere leveranciers van bijvoorbeeld erp-applicaties de productieprocessen vaak centraal. Op zijn mobiele telefoon laat hij de verschillende apps zien.
Het bedrijf, dat werkt aan uitbreiding van verkoop- en marketingteams in verschillende landen, heeft zijn applicaties inmiddels beschikbaar gemaakt in 25 talen, waaronder Nederlands. Ook supportdiensten moeten in de toekomst in de lokale taal worden aangeboden.
Geen groeikapitaal
De ceo haakt tijdens het gesprek ook in op de langetermijnvisie en strategie van het bedrijf. ‘We maken bewust geen gebruik van extern kapitaal en houden een langetermijnvisie aan. Daardoor kunnen we de applicaties doorontwikkelen zonder de druk van aandeelhouders.’
Hij wijst op een relatief grote r&d-groep binnen het bedrijf. Zo zou de helft van de zevenduizend medewerkers wereldwijd zich richten op ontwikkeling en onderzoek. Een op de vijf medewerkers werkt binnen support-functies.
Zoho zegt dat het wereldwijd 45 miljoen gebruikers heeft, waarvan 5 miljoen in Europa. Omzetcijfers wil het bedrijf niet officieel delen. Volgens Vembu stevent de onderneming af op een omzet van bijna een miljard dollar wereldwijd.