Het is een feit dat de toekomst digitaal is en dat kinderen op dit moment niet of nauwelijks worden ‘bewapend’ tegen de gevaren van dit digitale leven. Flavour, KraBé Academy en SIDN Fonds besloten om hier iets aan te doen. Zij hebben gamification (spelmechanismen), storytelling (verhalende content) en problem solving (maatschappelijke uitdagingen) verweven in een educatie toepassing, die perfect aansluit bij de belevingswereld van kinderen als ze vanaf groep 7 en 8 hun intrede doen in de digitale wereld. Voor de jury van de Computable Awards 2019 reden om het project ‘Hackshield Future Cyber Heroes’ te nomineren in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs.
De educatie toepassing Hackshield Future Cyber Heroes laat kinderen deelnemen aan een educatieve game waarin ze gemotiveerd worden om snel te leren en samen te werken met als doel succesvol te zijn in deze game. De game is gericht ontwikkeld voor het onderwijs, want in HackShield Future Cyber Heroes zijn kinderen geen toeschouwer, maar spelen ze, als held actief mee in het verhaal. Er is een oproep voor kinderen om zich aan te sluiten bij de community, zodat ze ook leren zorgen voor elkaar. Ze gaan tijdens de game in gesprek met hackers en experts om samen oplossingen te vinden voor problemen zoals cyberpesten, online privacy, digitale veiligheid en datalekken.
De design-principes achter HackShield helpen kinderen om daadwerkelijk hun digitale gedrag te veranderen. Dit kwam ook duidelijk naar voren toen de kinderen, na het spelen van de game hun smartphones niet meer updaten vanaf een openbaar WiFi-netwerk, hetgeen ze voorheen wel deden. In november 2018 werd de eerste module gelanceerd en de game is sindsdien door meer dan veertigduizend kinderen gespeeld.
Juryoordeel
Zowel het idee, de aanpak alsook de uiteindelijke toepassing van dit project heeft de jury van de Computable Awards 2019 unaniem doen besluiten om een nominatie in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs toe te kennen. Uit het feit dat al zoveel kinderen de Hackshield-challenge hebben gespeeld, maar ook gebaseerd op de beschrijvingen van de game en de presentatie tijdens het juryberaad zelf, blijkt dat dit een zeer interessant ict-project is voor het onderwijs. De manier waarop de deelnemers in het project moeilijke concepten toegankelijk laten zijn, is prachtig. Kinderen tot helden maken is gaaf en het is heel knap hoe ze spelenderwijs kinderen meenemen in de complexe cyberwereld.